Feeding your microbiome

Az emberek a mikrobiótákkal együtt fejlődtek évmilliókon keresztül. S mint azt a mai kutatások alátámasztják, rendkívűl fontos szerepet játszanak az emberi szervezetben. Szükségünk van rájuk a túléléshez.

Több ezer különféle baktérium él a belekben, aminek nagy része jótékony barátságos baktérium. Amennyiben azonban felborul a bél ökoszisztémája, elszaporodhatnak benne az egészségre ártalmas baktériumok, amik betegséghez vezethetnek.

A bél egészsége egyaránt fontos szerepet játszik általános fizikai és mentális egészségünkben. Számos kutatás bizonyítja miszerint a bél egészsége összefüggésben áll a különböző krónikus betegségek kialakulásával. 90% a betegségeknek visszavezethető a bél egészségtelen állapotához. Olyan betegségek hátterében állhat, mint asztma, cukorbetegség, rák, Alzheimer-kór, szívbetegség, autoimmun betegség. Amikor a bélrendszer nincs rendben a következő tünetek jöhetnek elő az embernél: krónikus fáradtság, mellékvese kimerülés, bőrkiütés, ekcéma, koncentrációzavar, brain fog (amikor ködös az ember gondolkodása), hormonális egyensúlyhiány, alacsony libidó, szorongás, hangulatváltozás, depresszió, fejfájás… stb

Az egészséges bélrendszer fontos a megfelelő emésztéshez, felszívódáshoz és kiválasztáshoz, ami egészségünk és jólétünk alapját is képezi. Ahogy az előző posztban kifejtettem, a bél microbiomjának egészsége fontos szerepet játszik az anyagcserében, immunrendszerünk megerősödésében, a hormonszabályozásban, a vércukorszint stabilitásának fenttartásában illetve mentális egészségünk állapotában. Minél egészségesebb a bél microbiomja, annál egészségesebb a szervezetünk, annál tisztább a gondolkodásunk és annál erősebben működnek ösztöneink és intuíciónk. A bél microbiom egyensúlyának helyreállítása tehát elengedhetetlen a teljes és egészséges élethez.

Szedjük számba, mi mindennel járulhatunk hozzá a bél egészséges microbiomjához illetve annak helyreállításához.

Első körben nézzük meg mi az, ami csökkenti a rossz baktériumok elszaporodását és a dysbiosis (dysbiosis a szervezet ökoszisztémájában található mikrobiális zavarra vagy egyensúlyhiányra utal, a bélben lévő baktériumok típusainak és számának megváltozása következtében) kialakulását. 

  • Csökkentsük és amennyire lehetséges kerüljük a vény nélkül kapható nem-szteroid gyulladáscsökkentő gyógyszerek használatát.
  • Redukáljuk az abszolút minimumra az antibiotikumok használatát, és csak a legszükségesebb esetben szedjük be.
  • Hagyjunk fel a különböző erős antibakteriális szappanok és tisztítószerek használatával. Törekedjünk a minél természetesebb módszerek használatára és kerüljük a vegyszereket tartalmazó termékeket.
  • Limitáljuk a hús fogyasztást. Fogyasszunk minél több növényi eredetű ételt. Amit csak lehet bio forrásból szerezzünk be, elkerülve a felesleges hormonok és antibiotikumok bekerülését a szervezetünkbe, ami mind kompromittálhatja emésztőrendszerünket.
  • Kerüljünk minden mesterséges édesítőszert!

Nézzük meg azt is, mi mindennel járulhatunk hozzá bélrendszerünk ökoszisztémájának minőségének javításához!

  • Folytassunk rostban gazdag táplálkozást – amennyiben nem szenvedünk valamilyen emésztőrendszeri betegségben, ha igen, arról a későbbiekben külön fogok írni – a bél microbiomja különösen a vízben oldódó rostokat kedveli, ami hozzájárul a bélflóra gazdagításához. Együnk minél több fajta gyümölcsöt, zöldséget, hüvelyest és teljes kiörlésű gabonát.
  • Fogyasszunk rendszeresen fermentált ételeket, mint savanyú káposzta, kimchi, kombucha, kefír, melyek mindegyike tartalmaz egészséges baktériumokat, elsősorban lactobacillit, amik megakadályozzák a betegségeket okozó fajok elszaporodását a belekben.
  • Fontos a prebiotikumot tartalmazó ételek fogyasztása is, ami egy olyan rost, ami serkenti a kedvező hatású – probiotikumok – baktériumok növekedését. Ilyen élelmiszerek a csicsóka, alma, hagyma, poréhagyma, fokhagyma, banán, búza, borsó, articsóka, spárga, zabpehely. Az élelmiszerekben előforduló vízben oldódó rostok közül az egyik legfontosabb az inulin, ami egyben inzulinrezisztencia elleni védelmet is  nyújt.
  • Biztosítsuk az egészséges zsírok fogyasztását is. Ugyanis a rost és zsíradék megfelelő kombinációja az egyik legjobb gyógymód. Egészséges zsírok közé tartoznak a telítetlen növényi alapú zsírok, mint a kókusz olaj, az oliva olaj, avokádó, dió olaj és ghee, legutóbbi nagy mennyiségű butirátot tartalmaz, ami elengedhetetlen például a különböző  emésztőrendszeri betegségek gyógyításában.
  • Ha csak lehetséges vásároljunk lokálisan, egyenesen a farmról vagy bio piacról, ugyanis a baktériumok mindenhol jelen vannak, és a gyümölcsök, zöldségek természetes módon tartalmazzák ezeket a számunkra szükséges baktériumokat, amik segítenek az ételek lebontásában. Amikor a nagy áruházak fényes friss árui közül válogatunk jusson eszünkbe, hogy amennyiben ezek nem bio származásúak, lemaradunk ezekről a fontos baktériumokról a konvencionális termesztés és permetezés következtében.

Forrás: IIN Gut health course 2018

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s