Miért ne kezdjük a napot koffeinnel?

1934056_777778938989528_4035232147320729132_nAz egyik legfontosabb dolog, amit reggelente tehetünk magunkért és egészségünkért, ha ébredést követően megiszunk fél liter vizet, mivel éjszaka folyamán szervezetünk dehidratálódik. Ez lehet sima víz, meleg viz citrommal, vagy épp gyömbéres citromos víz – ami számunkra jól esik. A lényeg, hogy ne koffein tartalmú itallal vágjunk neki a reggelnek, mert a koffein nem csak a vércukorszint egyensúlyát borítja meg, de a mellékveséket is gyengíti, amitől fáradtnak, nyúzottnak és ingerlékenynek érzi magát az ember és ezzel máris oda a vágyott Zen reggelnek. Hosszútávon ez a szokás pedig akár komoly hormonális káoszt is okozhat, kezdve a pre menstruációs szimptómák felerősődésétől a meddőségig. A reggeli koffein adag meglehetősen erőteljesen alá tudja ásni az endokrin rendszer optimális műkődéséhez szükséges folyamatait, s azt, hogy hormonjaink egészséges egyensúlyban tudjanak bennünket támogatni. Kevesen vannak tudatában, de a kávé elnyomja az amúgy természetes éhségérzetet és 25%kal csökkenti a véráramlást az agyba. Arról nem beszélve, ha valaki kihagyja a tápláló reggelit, a nap további részében sokkal hajlamosabb üres kalóriákat tartalmazó, tápanyagmentes, cukros ‘junk food’ után nyúlni és többet enni, mint amire szervezetének szüksége lenne. Az éhgyomorra történő koffein fogyasztás továbbá lecsökkenti a szervezet szerotonin termelői képességét is, ami többek között azért felel hogy kiegyensúlyozottnak, elégedettnek, kipihentnek, magabiztosnak érezzük magunkat valamint, hogy egy-egy stresszes helyzet közepén is meg tudjuk tartani higgadtságunkat.

tea-caffeine-chart

Ha valaki nem tud lemondani a reggeli koffein adagjáról, annyit tegyen meg legalább, hogy nem üres gyomorra issza, helyette a fél liter vizet követően találja meg magának azt a reggeli opciót, amitől jól érzi magát. Tisztában vagyok vele, hogy nem mindenkinek esik jól a zöld turmix és a különböző reggeli kása de ezek mellett szerencsére van egy csomó más opció is. Én pl a hidegebb időben imádom az avokádós szendvicseket zöldekkel, friss csírákkal, főtt tojással, vagy quinoát párolt zöldségekkel és magvakkal. Ki kell kisérletezni, mikor mitől érezzük magunkat a legjobban és legstabilabban. Étkezési szokásaink az évszakok változásával is változnak, hiszen ennek köszönhetően maradunk harmóniában a természet ritmusával, ami a kiegyensúlyozott életvitelhez alapvető fontosságú. Szép hetet mindenkinek!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s