Változások áramlatában

IMG_8535
Amikor valami nagy változás történik az ember életében, saját tapasztalataim szerint, a változás, az élet minden területére szép lassan kihat. A költözés befejeztével ismét ez történt nálunk is. Pont ugyanúgy, mint amikor Dél-Koreából költöztünk át Spanyolországba. Szinte minden megváltozott. Az egész életünk, a szokásaink, az ételek, a vágyaink és az álmaink is. Abban az egyben különbözött az akkori költözés, hogy az első évet én rendkívűl emócionálisan éltem meg, és sokáig nagyon hiányzott a koreai életünk, a  barátaink, a szöul utcák és azok hangulata, az ottani szokásaink…Hozzáteszem, Dani mindössze fél éves volt és szinte semmi rutinunk nem volt az elején. Illetve biztosan az is hozzájárult, hogy ott csupán 2,5 évet töltöttünk ami nem volt elég, hogy teljesnek érezzük az ott kapott tapasztalásokat – hiányérzetem maradt még utána sokáig. Spanyolországban viszont közel 7 évet töltöttünk, ami alatt abszolút be tudtuk járni az egész ibériai félszigetet, a szigetekkel együtt, egy csomó mindent kipróbáltunk s úgy hagytuk el az országot, hogy telítve voltunk a mediterrán élményekkel és abszolút készen álltunk a világ új sarkainak felfedezésére, megismerésére.
A költözéssel azonban nemcsak az éghajlat, a tájak, az emberek, a fények, az illatok, ízek és az utcák változtak meg körülöttünk, de ismét változások álltak be a hétköznapi szokásainkban is. A lehető legpozitívabb értelemben. Azzal, hogy új hatások érik az embert, minden sejtjét átjárja a változás, amik mind új gondolatokra, álmokra és elhatározásokra serkentik az embert. Nálam ez úgy jelentkezik, hogy sokkal szociálisabb életet kezdtem el élni. Elkezdtem olyan könyveket is olvasni, amiket eddig a polcról sem valószínű, hogy leemeltem volna. Már elsősorban nem itthon jógázom és meditálok, hanem közösségben – eljárok heti többször is órákra, amik 75 percesek, és meditáció és relaxációval egybekötöttek. El kezdtem tenisz leckéket is venni, hogy új dolgokat is kipróbáljak és tanuljak! A lakást is teljesen másként rendeztük be, mint Spanyolországban. Ösztönös módon igazítottam a az életterünk hangulatát a bennünket körülvevő környezethez, amit minden eddiginél inspirálóbbnak érzek! Újra elővettem a régi spanyol podcastokat, amik segítségével annak idején Madridban tanultam a nyelvet, mert szeretném ismét tovább fejleszteni a spanyol tudásomat is, ugyanis hihetetlen módon, de itt sokkal többet van alkalmam beszélni a nyelvet :))
HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/

Sok szempontból fontosnak tartom, hogy legyen az embernek egyfajta biztonságot nyújtó rutinja. A rutin az, ami elősegíti a mentális és lelki egyensúly megteremtését, különösen, ha az illető hajlamos sokat idegeskedni, aggódni vagy szorongani. Az ember idegrendszere ugyanis kifejezetten igényli a rutint, mint például, hogy nagyjából ugyanakkor keljen és feküdjön illetve étkezzen az ember. Egy reggeli rituálé aranyat érhet szintén sokak számára. Nekem is :) S már csak ezekre odafigyelve is nagyon pozitív eredményeket tud az ember elérni mentális- és lelkiállapotot tekintve is. (Ha valakinek nincs egyensúlyban a hormonháztartása, szintén!)
Mindezt leírva, úgy gondolom, hogyha túlsokáig ugyanabban a rutinban élünk, elveszíthetjük rugalmasságunkat és a világra való nyitottságunkat. Természetesen nem szükséges hozzá egy tengerentúli költözés, hogy változtasson az ember a napi rutinjain, egészen apró változtatásokkal is el lehet érni, hogy felfrissüljön az ember.

IMG_8532

Amikre én gondolok pl:
– olyan könyveket is olvasni, amiket esetleg megszokásból nem tennénk
– olyan emberekkel is beszélgetni, vagy csak végig hallgatni, akikkel különbözik világlátásunk
– új ételeket és ízvilágot kipróbálni
– átpakolni egy-egy bútordarabot és felfrissíteni vele a hely energiáját, teret engedni a változásoknak
– a megszokott útvonalak helyett újakat is kipróbálni iskolába vagy munkába menet
– azt a ruhát is felvenni és hordani, ami mondjuk évek óta csak ott áll a szekrényben :)
– kipróbálni egy új sportot, mozgásformát
– más körökben is megfordulni, nemcsak a megszokott, biztonságot és kiszámíthatóságot nyújtó emberek között.

Úgy gondolom, hogy mindezzel az ember segíti tágítani saját határait és komfort zónáját. Helyet teremt új gondolatoknak, megoldásoknak, elképzeléseknek és életérzéseknek is. Továbbá segítenek, hogy rugalmasabbá és még nyitottabbá váljon mentálisan és szellemileg is. Az életben, ahogy tartják, egy dolog az állandó: a változás. S hogy az élettel járó változásokat rugalmasabban tudjuk kezelni, mindez elengedhetetlen szerintem. Szép hétvégét! Teljes posztot megtaláljátok a blogon!

Advertisements

Földön ülés egészségre gyakorolt hatásai

Dani a múlthéten Dél-Koreáról tartott előadást az iskolában – minden gyerek választhatott egy országot, amiről mesélhetett, s mivel idén tervezünk újra visszalátogatni Szöulba, hogy Daninak megmutassuk szülőhazáját, így jó aprópó volt elmerülni az ország történelme és kultúrális szokásainak tanulmányozásában :) S természetesen előkerültek régi képek, emlékek és érdekes szokások is. Az egyik a földön étkezés kultúrája és annak egészségre gyakorolt pozitív hatásai.

sitting on the floor
Számos ázsiai kultúrában a földön ülés és evés a mai napig teljesen elterjedt szokás. Koreában és Japánban pl a mai napig sokan nemcsak a földön esznek, de a földön is alszanak. Emlékszem, amikor először mentünk bútorboltba és meglepően néztük, hogy miért árulnak szófákat és foteleket lábak nélkül, gyakorlatilag csak a párnákat? :) Ott az évszázadok óta használt padló fűtés a téli időszakban eleve komfortosabbá tette és teszi a mai napig is a földön ülést és alvást. De sokan mai napig így is olvasnak, beszélgetnek vagy épp pucolnak zöldséget az ebédhez. Indiában illetve itt az arab világban nemcsak a földön ülésnek de kézzel evésnek is mai napig hagyománya van. Mégha más is áll kulturálisan a háttérben mint a Távol-Keleten, mindkettőnek fontos jelentőssége van. A kézzel evés például növeli az étellel való kapcsolatot. Alapvetően az étkezés nem arról szól, hogy eltüntesse az ember a tányérjáról az ételt, hanem, hogy tudatosan kapcsolatba kerüljön azzal. Mind az anyaföld adta étel értékével, mind az ízekkel, illatokkal, és az étel tapintásával. A földön ülés pedig önmagában is egy olyan testtartás, amiben az izmok sokkal jobban meg vannak dolgoztatva, mint amikor az ember a széken ül. Koreában és itt Ománban is találjuk olyan helyzetben magunkat, amikor a földön étkezünk vagy teáztunk, törökülésben vagy térdelve. Én és Dani kifejezetten szeretjük :)
Röviden a földön ülés és étkezés pozitív hatásai a következők:
– segíti ellazítani az idegrendszert
– elősegíti a vérkeringést, hiszen a lábak a szívhez közelebb helyezkednek el
– segít beindítani a gyomorsavtermelést, ami hozzájárul a könnyebb emésztéshez
– földön ülve természetes módon jobban lelassít az ember és lassabban étkezik, jobban odafigyelve magára az ételre, ami fokozza az emésztés és felszívódás folyamatát
– hamarabb érzi az ember a telítettség érzését is, a földön ülés tehát segíthet megakadályozni a túlevést is.
Ha esetleg még nem gondoltatok rá, próbáljátok ki ti is :)

Yoga

HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/

Ez a mug cosy az egyetlen, ami talán a ‘télre’ emlékeztet. Igazából nem is tudom, hogy az omániak fogalomtárában létezik-e a tél, mindenestre azt gondoltam, hogy ettől hűvösebb lesz. Bár estére és reggelre kellemesen lehűlik a levegő (16C), nappal az átlag továbbra is 26-28fok.
Szerettem volna megosztani veletek az itteni jógás élményem. Még novemberben indult hatha jóga, ahol lakunk, és kiderült, hogy az eredetileg angol lány, aki tartja az órákat, az Esther Ekhart (az online jóga világ talán legismertebb tanára) tanítványa, akinek a jóga óráit online mindig is nagyon szerettem, s mint kiderült éveken át együtt dolgoztak Amsterdamban. Mai napig ír az Ekhart Yoga oldalnak. Pont ugyanakkor költöztek ide a férjével, mint mi :) Kicsi a világ – még mindig. Meglepő élmény, amikor az online világból ismert emberek megelevenednek a saját valóságunkban is. Mindig szerettem itthon jógázni, mert kényelmes volt, de most szuper érzés résztvenni élőben is a 75 perces jóga órákon. Teljesen kikapcsol, bár ebben a környezetben ez amúgy sem nehéz. Lassan fél éve itt élünk, s még mindig rabul ejt az ország változatos szépsége és az emberek kedvessége. Úgy érzem, függetlenül attól, hogy hány másik országban éltünk vagy jártunk már, minden helyen képes vagyok megélni újra és újra az adott hely különleges varázsát. Mindez a sok új élmény és apró csoda meghatározza nemcsak a gondolatmenetemet, de a napok alakulását és a coaching beszélgetések hangulatát is :)
#changeisgood

Sweet potato waffel

Mivel szeretem veletek megosztani az épp aktuális kedvenc reggelinket, jöjjön a legújabb kombó.

reggeli-1
Smoothie: mangó, papaya, narancs, gyömbér + víz és fahéj
Édesburgonyás banános palacsinta helyett, ezúttal gofri. A palacsinta receptjéből indultam ki. A gofri tésztáját azonban sűrűbbre készítettem és a következőket adtam hozzá: két bio tojás, 1 egészen kisméretű banán, egy közepes méretű édesburgonya, fahéj, csipet só, 1ek chia mag, fél bögre zabpehely és annyi növényi tej, hogy sűrű maradjon, de szedhető állagú. Kókuszolajjal kentem ki a gofrisütőt és nekem szépen megsült pár perc alatt, de ha véletlen le akarna ragadni, akkor lehet a hozzávalókkal kisérletezni, hogy mindenki a saját sütőjéhez igazítsa. Szép napot és hétvégét mindenkinek!

Birthday trip to the desert

HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/

Wahiba sands

Hétvégén ünnepeltem a születésnapomat barátokkal és a családdal együtt, ezúttal a sivatagban, ami teljességgel lenyűgözött. Sokaknak az első kérdése, hogy mi van a sivatagban a homokon kívűl? CSEND! Olyan csend, amit a fejlett civilizációban élve talán sosem tapasztalunk meg. Ezenkívűl csillagoktól ragyogó éjszakai égbolt. Ezernyi árnyalatban és formációban játszó homokdűnék. Titokzatos történetek, dzsinnekről és a sivatagban élő szellemekről, amikről a helyiek mesélnek.

DSCN1583
Khalim, beduin származású vezetőnk, mai napig a sivatagban él, egyedül, pálmafa ágaiból készült ‘szalmaházában’, láthatólag tökéletes harmóniában és békességben önmagával és környezetével. A nomád életstílus jegyei átjöttek a történetein keresztül, és az a fajta letisztult tudása, amikor arról mesélt, hogy mit tett, amikor a homokban ragadt az terepjárójával és órákon át sétált a sivatagban, hogy kellő magasságú dűnét találjon, ahonnan jelszint foghatott és segítséget kérhetett. Mikor megkérdeztük, mégis hogyan magyarázta el, hogy melyik homokdűnéhez jöjjenek a hatalmas sivatagban, nemes egyszerűséggel annyit mondott, Úgy ismerem a sivatagot a dűnékkel együtt, mint a tenyerem – úgy, ahogy valószínűleg csak egy igazi beduin ismerheti, akiben genetikailag kódolva van ez a fajta tájékozodó és túlélő képesség. Ami szintén lenyűgözött lényében mindannyiónkat, az a veleszületett mérhetetlen kedvessége, s hogy tökéletesen tisztában van vele, ki maga és mire képes. A harmadik dolog pedig, ami megfogott, hogy micsoda mély szeretetteljes viszonyban élnek a beduinok a tevéikkel. Még sosem tapasztaltam ezt a fajta őszinte, tiszta ragaszkodást és bizalmat ember és teve között. A dűnék feletti naplemente pedig ahogy a tegnap megosztott képen is átjön talán, önmagáért beszél. Hatalmas élmény volt, szívből ajánlom mindenkinek, legalább egyszer az életben <3 Szép hetet mindenkinek!

DSCN1589

Caqui gyümölcs aka datolyaszilva

persimone

Ismeritek a caqui gyümölcsöt, vagy magyarul datolyaszilvát?

Tudom, hogy itt a blogban már nem egyszer írtam róla, de mivel olyan sok új ember is beköszön az oldalra, gondoltam újra felhozom, ha már úgyis épp szezonja van.
Én először Szöulban találkoztam vele, 10 évvel ezelőtt. Egy sikeres felvételi interjút követően, a business protokolt követve, meghívott a HR manager a többi koreai kollégával együtt egy meglehetősen ‘fancy’ étterembe Dogok Dongban, ahol dolgoztunk, a céggel szemben. Érdekes módon desszertként szolgálták fel, pürésítve, tápióka golyócskákkal. Persze arra, hogy valójában mit ettem csak évekkel később jöttem rá, ott helyben csak találgatni tudtam :) A legközelebbi tippem a sütőtök püré volt, de a mókás az volt, hogy a kollégák sem tudták megmondani, hogy mit eszünk. Aztán, amikor átköltöztünk Spanyolországba, ahol szintén megterem, vált igazán táplálkozásunk részévé a téli időszakban.
Szeretem mangóval, ananásszal vagy banánnal párosítani, csipet fahéjjal és szegfűszeggel, vízzel hígitva és a reggeli részeként fogyasztani. Mivel viszonylag magas a gyümölcscukor tartalma nem fogyasztom napi szinten, de amikor idény van, szeretek hetente pár szemet bespájzolni belőle és a hét folyamán szép lassan elfogyasztani. :)

2 hetes forró vizes kúra

Bár sokaknak és gyakran meséltem már róla, mégsem született róla külön poszt. Most jött el az idő. Az egész történet a tavaszi detoxhoz illetve a nyirokrendszer tisztításához kapcsolódik, amiről Dr John Douillard beszél és tanít. Az alábbi információkat az ő kurzusán tanultak alapján adom át nektek, amihez részletes és kapcsolódó cikket ITT találtok.

Toxic related lymphatic congestion problems
Amit először érdemes átvenni azaz, hogy mik azok a gyakori tünetek, amik arra utalhatnak, hogy a nyirokrendszerben torlódás van és nem működik optimálisan:
• A gyűrűk az ujjra dagadnak
• Fájdalom és merevség érzése reggel felkeléskor
• Fáradtság
• puffadás / víz visszatartás
• száraz, viszkető bőr
• súlygyarapodás és extra zsír a has körül
• Nyirokcsomó duzzanat
• Gyenge immunitás
• Ködös gondolkodás
• Mellduzzanat vagy fájdalom a ciklusok előtt
• Mióma, petefészekben található ciszták
• Enyhe kiütés vagy pattanás
• Túlérzékenység
• Enyhe fejfájás
• Irritáció a környezeti allergénekre
• Alkalmi székrekedés, hasmenés, és / vagy nyálka a székletben

Ahogy Dr John Douillard tanítja, az Ayurveda szerint a nyirokrendszer testünk első rendszere, ami ha eldugul, dugítja az összes többi rendszert is mint vér, izomzat, zsír, csontrendszer, idegrendszer és szaporodási rendszer – ebben a sorrendben. Amikor az ember állandóan stresszel,DSC_0013 4-1 és nem tudja megfelelően kezelni, megakadályozza a szervezetből a méreganyagok távozását, aminek révén szabadgyökök keletkeznek, amik savassá teszik a szervezetet még akkor is, ha az illető rostban és növényi táplálékban gazdag táplálkozást folytat. Ezek a méreganyagok pedig mind a zsírban rakódnak le. Savas szervezetben a nyirokrendszer nem tud optimálisan működni, ezért fontos, különösen tavasszal, hogy az ember tisztítókúrát végezzen. Az egyik legegyszerűbb tisztítókúra, ami segít a nyirokrendszert fellazítani és kitisztítani, az a két hetes forró vizes kúra – ami mellett ugyanúgy fogyasztja az ember, a lehetőleg rostban gazdag (bőséges zöldség és gyümölcs fogyasztás) táplálékból álló ételeket, ahogy szokta!
Tudnunk kell, hogy a szervezetünknek elsősorban tiszta vízre, H2Ora van szüksége, és bármi, amit a nap folyamán iszunk, ahhoz, hogy a szervezetünk lebontsa H2Ora, hogy fel tudja használni, ENERGIÁBA kerül! Az ehhez szükséges energiához pedig nagyon sok ember egyszerűen nem rendelkezik. Ennek egyik oka az állandó stressz és savas szervezet – ami olyan állapotokat idéz elő, ami miatt az ember folyamatos fáradtságot érez. Ezt fokozván, sokan, anélkül, hogy tudatában lennének, súlyosan dehidratáltak is (különösen, ha egészségtelen táplálkozást folytatnak, illetve sok koffeint tartalmazó és szénsavas üdítőt isznak).

Miért forró víz? A szervezetnek mint tisztáztuk, H2Ora van szüksége, mint folyadék. Azonban amikor hideg vizet is iszunk, többlet energiájába kerül a szerveztnek, mivel, ahhoz, hogy azt fel tudja használni, először fel kell neki melegítenie, ami plusz energia.


Mi szükséges hozzá?

Dr John Douillard annak idején úgy tanította ezt nekünk, hogy tartsunk magunknál mindig egy termoszt tele forró vízzel. Éppen annyira legyen a víz forró, ami már iható vagy szürcsölhető. S amellett, hogy megisszuk a rendes napi víz adagunkat (ami szintén ne legyen túl hideg vagy jeges, mert az kiolthatja az emésztő tűzet, azaz ronthatja az emésztés működését), mellette egész nap nagyjából 10-15 percenként szürcsölgetjük a forró vizet. Akár egy liternyit is nyugodtan. Figyeljük meg, hogyan érezzük magunkat az első nap végén, milyen érzés volt? Ha jól esett, és határozottan kívánja a szervezetünk, nyugodtan folytassuk a forró víz kortyolgatását két héten keresztül. Ez az egyszerű kúra rengeteget segít, hogy rehidratáljuk a szervezetünket, s kitisztítjuk a nyirokrendszert. Emlékezzünk rá, hogy sima forró vízre van szüksége a szervezetünknek, így ebben az esetben nem tegyünk hozzá se citromot se mást bármennyire is erős a késztetés. Illetve, ha szeretnénk szervezetünket előre felkészíteni a tavaszi detoxifikációs folyamatokra, érdemes minél több céklát fogyasztani, ami őszi-téli zöldség és szintén hozzájárul illetve segít a nyirokrendszert tisztítani.

Ha többet szeretnétek minderről tanulni, akkor olvassátok el a teljes cikket Innen és hallgassátok meg a hozzákapcsolódó videót: