Az állandó magas kortizol szervezetünkre gyakorolt hatásairól és különböző stresszkezelési módszerekről

Screen Shot 2015-03-25 at 14.38.30-1

Korábban többször is feljött az ekcéma illetve a nassolási kényszer a kommentekben és a mögöttük húzódó okok, s most, hogy benne vagyok a Hormone Cure Coach tréning programban és annak több ezernyi oldal olvasnivalójában, amin át kell magam rágnom ezekben a hetekben, szép lassan de összeállnak vagy inkább letisztulnak a dolgok, hogy főbb hormonjaink miért is felelnek, és milyen fontos feladatokban vesznek részt és mi minden galibát tud okozni kibillenésük.

Ahogy korábban írtam már róla, hormonjaink ezernyi feladatot hivatottak betölteni szuper komplex szervezetünkben s a mai gyakran ‘esztelen rohanásban’ bizony könnyen kiborulnak egyensúlyi helyzetükből, amik többek között a következő tünetekben jelenhetnek meg, attól függően, mely hormonok kerülnek ki egyensúlyi állapotukból:

– bőr és hajproblémák – emésztési zavarok – alvatlanság – alacsony energia szint – fáradtság és feszültség érzése – állandó kedvetlenség – alacsony élet energiaszint – memória/emlékezési problemák – menstruaciós zavarok – fertilitási probléma – PCOS – migrénes fejfájás – fogyásra való képtelenség – pajzsmirigy problémák – demencia, agyi leépülés…stb

A jó hír azonban, mint tanulhatom Dr Sara Gottfriedtol, a hormonális zavarok 90%a táplálkozási és életmódbeli változtatással helyreallithatóak!

Számtalan hormonális zavar és betegség hatterében nem más, mint a magas kortizol áll, mely mind közül talán a legösszetettebb és legfélreértelmezettebb hormonunk. A kortizol az a hormon, ami irányítja az éhség érzetet, emésztést, vérnyomást, alvási és ébredési mintákat, fizikai aktivitásunkat, és abbéli képességünk, hogy a stresszes helyzeteket képesek legyünk kezelni. Az akut (átmeneti, rövid ideig fennálló) stressz alatt szervezetünk kortizolt bocsájt ki, mely hirtelen megnőtt energiát és fókuszt kölcsönöz. Ez azért történik, hogy kisegítsen pl életveszélyes vagy kihivást jelentő helyzetekből. De azért is felel, hogy ruganyosan keljünk ki az ágyból reggelente. Ilyen mértékben tehát hasznos és egészséges! Azonban rengeteg ember olyan életvitelt vezet, hogy szervezete úgy érzékeli állandó veszély- és stresszhelyzetben van, így nem teszi lehetővé, hogy kikapcsolja a kortizol előállítását. Mitöbb, Az emberek nagyrésze gyakorlatilag kortizol addiktív és nem is tud róla. Kávéval kezdi a napot, hogy felébredjen, és alkoholt iszik este, hogy lenyugodjon és képes legyen elaludni. Késő estig dolgozik, és abban a hitben él, hogy minél elfoglaltabb, annál többet ér és annal inkább ‘felnéz majd rá a külvilág’. Aztán azon gondolkozik vajon miért küzd állandó hangulatváltozással, szorongással, depresszióval (50%a a depresszióval küzdő embereknek magas a kortizol szinttel rendelkezik), fáradtsággal, és képtelen megszabadulni a felesleges kilóktól. Idővel azonban ez az életvitel magas vérnyomáshoz, pre-diabéteszhez majd diabéteszhez, has körüli zsírpárnákhoz, agyi leépüléshez, depresszióhoz, alvatlansághoz, legyengült immunrendszerhez és lassú fizikai és szellemi leépüléshez vezethet. MS (Multiple sclerosis) kialakulása és progressziója szintén összefüggésben áll a stresszel (MS-sal küzdő embereknek magas a kortizol szintje) es a HPA (Hypothalamic-pituiary-adrenal) hiperaktivitassal. Ez utóbbihoz kapcsolódik a neurodegeneráció és fokozatos testi leépülés. Megjegyzés: ha bárki ismerne valakit, aki MS-sel küzd, keresse fel Dr Terry Wahls honlapját, könyvát és TED beszédét is, amiben arról beszél, hogyan gyógyította ki magát táplálkozással és életmódbeli változtatásokkal Progressive Multiple Sclerosisból (tolószékből kelt fel és él azóta teljesen egészséges és aktív életet). Dr Wahls egész protokolt épített rá, hogy másoknak is segítsen: http://terrywahls.com/about-the-wahls-protocol/ 

204435_10151073218052636_1998815250_o

Nézzük meg most, hogy többek között mi minden segíthet a stressz kezelésében:

– séta

– jóga

– meditáció

– mély, egyenletes hasi légzés

– természetjárás és túrázás 

– közvetlen érintkezés az Anyafölddel, földön mezítláb járkálás

– bármilyen manuális vagy kreatív dolog

‘alternate nostril breathing’/alternativ orron át történő légzés

HeartMath

GPS for the Soul (ingyenes letőlthető applikáció)

Epson só fürdő hetente legalább egyszer – eszméletlen stresszoldó az epson sóban található magnéziumnak köszönhetően, ami bőrön át szívódik fel. Egyben segít a méregtelenítésben is és a bőrre is kiválóan hat. Részletesebben pozitív hatásairól ITT olvashattok)

– gyakorlatilag bármi, ami nyugtatja az embert és örömet ad: séta, baráti beszélgetés, kertészkedés, háziállatokkal való kapcsolat…stb

– ezenkívűl fontos az olajok és zsírok rendszeres fogyasztása, amik szintén esszenciális, hogy táplálkozásunk részét képezzék, mind a zsírban oldódó vitaminok, mind hormonjaink és idegrendszerünk miatt. Legjobb forrásai többek között: avokádó, kókuszolaj, oliva olaj, ghí, különböző magvak, bio tojás, vadvizi halak… A túlzottan alacsony zsírfogyasztás felboríthatja hormonháztartásunkat és gyengítheti idegrendszerünket is.

A kortizol szint normális esetben egyébként reggel ébredéskor magasabb, mig este alacsonyabb, és a nap folyamán folyamatosan változik az értéke, akárcsak a többi hormonnak is.

Az állandóan magas kortizol komoly gyulladásokat okozhat a szervezetben. S ez a fajta gyulladás többek között ekcéma kialakulásához is vezethet –  a gyerekeknél előforduló ekcéma jöhet az anyától átvett stresszből és helytelen táplálkozási szokásokból és életmódból is. 7 éves korig, mint tudjuk, a gyerekünkön minden megmutatkozik, amivel az anya éppen küzd, éppen ezért rendkívűl fontos, hogy milyen szinten tanulunk meg saját magunkról is (szeretettel) gondoskodni!

Ekcéma esetén az egyik legfontosabb lépés a kortizol szint helyreállitása, valamint, hogy a koffeint és alkoholt tartalmazó dolgokat, tejtermékeket és cukrot csökkentse illetve optimális esetben teljes mértékben kerülje és elhagyja. 

Illetve, amiket még szoktam javasolni a stressz csökkentésére és kezelésére, hogy az ember fogyasszon minél rendszeresebben zöldeket, avokádót és magvakat – kiváló életenergia növelők, s emellett nagyszerű magnézium források is, ami az idegrendszer és egészséges csontozat és izomzat stabilitásában is résztvesz. Emellett, ha nagy terhelés vagy stressz alatt áll az ember huzamosabb ideig, akkor átmenetileg jól jöhet, ha a bio boltból beszerez az illető magnézium étrendkiegészítőt, ami segít, a nyugodtabb és pihentetőbb alvásban, nyugtatja az idegeket, hogy rugalmasabbak legyünk fizikálisan, erősíti a csontozatot, hidratál, de még a székrekedés enyhítésében is segít és még sok egyéb másban is, amikről EBBEN a cikkben olvashattok. Illetve arról, hogy melyik magnézium fajtát érdemes kiválasztani arról ITT olvashattok vagy kérdezzétek meg egyenesen egy szakértőtől – bio boltokban úgy gondolom a legtöbb esetben hozzáértőknek kell dolgoznia. A másik pedig, a Dr John Douillard által is ajánlott, Ashwaganda, ayurvédás adaptogén stresszoldó, ami elősegíti a relaxációt és regenerációt. Növeli a szellemi kapacitást. Nagyobb igénybevétel esetén, segíti a szervezet alkalmazkodóképességét. Csökkenti a szorongást és depressziót. Segít a vércukor stabilitásában is, valamint gyulladás csökkentő is. Bővebben ITT találtok még információt róla.

Amit sokan nem tudnak, hogy a magas kortizol hozzájárul a pajzsmirigy műkődésének lelassításához is, ami az anyagcserénk főírányító hormonja. Többnyire, ha a kortizol szint kezelve van, akkor a pajzsmirigy műkődés is helyreáll. Ugyanígy befolyásolja a magas kortizol a progeszteron hormontermelést is, ami a puffadásért felelős hormonunk. A progeszteron konkrétan a női agyunk lenyugtatásáért is felelős illetve a PMS, azaz premenstruaciós tünetek megelőzéséért is.

S végül a magas kortizol eredményezheti azt is, hogy az emberre megállíthatatlan és csillapíthatatlan édesség utáni vágy tör rá.

Lélegezzetek tehát jó mélyeket ésa meleg beálltával sétáljatok mezítláb kint a természetben minél többet!

Az írás alapját Dr Sara Gottfried Teach The Hormone Cure kurzusa adta, amit tavaly áprilisban végeztem el az IIN mellett.

5 thoughts on “Az állandó magas kortizol szervezetünkre gyakorolt hatásairól és különböző stresszkezelési módszerekről

  1. Nagyon hasznos dolgokat írtál le ebben a posztban (is). :) Rá fogok keresni, hogy hol lehet itthon Epson sót kapni, mert nekem is fontos lenne az állandó fáradtság miatt és öcsémnek is, aki meg ekcémával küzd. :((

  2. Kérdés: Dr Sara Gottfried-féle hormone reset diétának milyen eredményei vannak? És mennyire alátámasztott tudományosan? Csak mert első olvasásra kicsit furcsa ez a 3 napos váltás, mikor mit nem eszek. Tényleg van ennek értelme? :D
    Nagyon-nagyon köszi előre is, ha reagálsz a kérdésemre!

  3. Szia :) Nem olvastam meg a konyvet, ezert max ha konkretabban leirod tudok barmit is erdemben hozzaszolni. Tervben van, hogy elolvassam, szerintem biztos irni is fogok akkor majd rola egy posztot, de alapvetoen en nagy tiszteloje vagyok a tudasanak es hihetetlen tapasztalatanak. Igazi science nerd igy biztos vagyok benne, hogy minden teljesen tudomanyosan is ala van tamasztva. Azt tudom,hogy 5000 non futtattak beta tesztet es nagyon pozitivak voltak az eredmenyek. De amit a kurzusan es az eloadasaibol eddig tanultam, azzal egyertelmuen rezonaltam es egyetertettem. Dr Sara Gottfried egyebkent is a vilag egyik legnagyobb tudasaval rendelkezo orvosa es nogyogyasza, (MITn es a Harvardon vegzett) es jo 20 eves munkaja, tapasztalata es kutatassal toltott eredmenyei van abban, amit tanit es amivel segit a noknek visszaadni feminitasuk es noi egeszseguk to be able to rock their missions :))Ha megvettem es elolvastam a konyvet tobbet tudok majd mondani, de ha jol tudom ennek a celja, hogy 21 nap alatt segitsen visszaallitani az egeszseges metabolikus folyamatokat, s vele egyutt a 7 legfontosabb hormont is, ami hatasara, akinek szuksege van, az a feleslegtol is megszabadul.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s