Coffee. Good or Bad? Or is there a middle ground?

photo 5

Igencsak megosztott ez a téma is, amivel kapcsolatban rengeteg kutatás készül (amiben mindenki azt bizonyítja be, amit leginkább szeretne látni és hallani). Léteznek kutatások, melyek azt támasztják alá, hogy a minőségi kávé mérsékelt fogyasztása segít a szív- és érrendszeri betegségek és cukorbetegség megelőzésében. Antioxidánst tartalmaz. Serkenti a gondolkozást.

Míg más tanulmányok azt hozzák eredményül, hogy a rendszeres kávé fogyasztás megemeli a kortizol és vércukor szintet, emeli a stresszt a szervezetben. Csökkenti a kognitív funkciókat, és a memóriát. Károsítja az idegrendszert. Mivel savasít, növeli a gyulladást a szervezetben. Felerősíti a gyomorrefluxot, insomniát és alvás zavart okozhat és még sok egyéb mást. Részletesebben ITT és ITT olvashattok a hatásairól.

Nézzük meg mindezt most Ayurvédikus szemszögből

Először is, nincsenek abszolútumok. Alapvetően, aki jó emésztéssel, hormonháztartással és idegrendszerrel rendelkezik, a kávé időnkénti fogyasztása nem hat rá károsan, sőt, étkezést követően még segítheti is az emésztést. A hangsúly a mérsékelt fogyasztáson van és azon, hogy a legmagasabb és legtisztább minőségű kávét válasszuk. Azonban azzal kezdeni a reggelt, éhgyomorra, kifejezetten káros az egészségre nézve. Megugrasztja a vércukorszintet, ingerli a bélnyálkahártyát, illetőleg, ha az ember azzal az indokkal issza, mert attól várja, hogy energiát kapjon, az nagyjából olyan, mintha a banktól állandóan kölcsönt kérne, anélkül, hogy visszafizetné, azaz olyan energiát szándékozik kölcsönözni a szervezetétől, amivel alapvetően nem rendelkezik. Ez hosszútávon egy veszélyes művelet és teljesen kikészíti a mellékveséket. Az, aki eleve idegesebb vagy szorongóbb típus, annál a kávé fogyasztás csak felerősíti mindezen érzéseket. Ha valaki mellékvese vagy bármilyen hormonális problémával küzd a legjobb teljesen elkerülnie!

Ha azon lelkek közé tartoztok, akik nem tudnak teljességgel lemondani a kávéról, a következőket javaslom, a kávé fogyasztás tudatosabbá tételéhez:

1. Fogyasszatok tiszta, bio, magas minőségű kávét, mert az összes kommersz kávé erősen permetezve van különböző vegyszerekkel, ami hozzájárulhat különböző rákos megbetegedésekhez, Parkinzon-kór kialakulásához és vetéléshez is, többek között, és garantáltan semmilyen pozitív gyógyhatással nem rendelkezik a szervezet számára.

2. Ma már létezik olyan bio koffeinmentes kávé is, mely esetében teljesen természetes úton távolítják el a koffeint a kávé szemekből (Swiss Water Process-nek hívják). Erről ITT olvashattok bővebben. Talán ez a legjobb alternatíva, mert ebben az esetben nem toxikus kémiai úton távolítják el a koffeint a kávébabszemekből, és még az íze sem módosul a folyamat során.

3. Harmadik javaslatom, hogy időnként próbáljátok ki kávé helyett EZT a magkávé receptet is időnként :) Vagy bármely magvakból készült italt, ami hasonlóan megadja azt a komfortos érzést, amit egy kávé rituál megkíván.

4. Semmiképp ne rohanva fogyasszátok, mert az csak tovább növeli a stresszt a szervezetben, hanem teljesen relaxált állapotban, élvezettel, mégjobb, ha baráti társaságban, így jobban kijön az a bizonyos medicinál hatás is.

5. Adjatok hozzá Ayurvédikus fűszereket, amit a legegyszerűbb, ha French Press-szel készítetek: fahéjat, kardamont, szerecsendiót, szegfűszeget. Ezek a fűszerek mind hozzájárulnak, hogy csökkentsék a kávé kedvezőtlen hatásait.

6. Kerüljétek a cukor hozzáadását, és lehetőleg bio növényi tejjel fogyasszátok. A hozzáadott cukor csak növeli a gyulladást, a stresszt és szorongás érzetét a szervezetben.

7. Amennyiben bármilyen hormonális problémával rendelkezik valaki, kerülje teljes mértében a koffeint.

Érdekes egyébként az ayurvédikus magyarázat arra, hogy miért kívánja az ember annyira a kávét – elsősorban keserű íze miatt. Aminek az egyszerű magyarázata, hogy nincsenek kiegyensúlyozva az ízek az ételeinkben. Nem fogyasztunk keserű dolgokat, és a kávéval pótoljuk. Az Ayurvéda 6 uralkodó ízt különböztet meg: édes, sós, savanyú, keserű, fanyar és csípős, amiből a legtöbb ember mindössze csak hármat fogyaszt, az édeset, sósat és savanyút, és azt túlzott mértékben. Ahhoz, hogy az ember elkerülje, hogy állandóan édeset vagy sósat kívánjon felváltva, ahhoz fontos, hogy ki legyen egyensúlyozva mind a hat íz ételeinkben.

Bízom benne, hogy ezzel a poszttal sikerül hozzájárulnom a mindannyiónk tudatosabb kávéfogyasztásához :)

ITT találtam magyarul egy jónak tűnő Ayurvédás összefoglalót, ha érdekel benneteket a téma, nézzetek rá mindenképp!

4 thoughts on “Coffee. Good or Bad? Or is there a middle ground?

  1. Szia,

    Megnezem az osszefoglalot! Sok van a neten, de en szerettem volna Toled kapni egy ajanlast, igy bizhatok az ott leirtakban!
    Koszonom!
    Ivett

  2. Nagyon köszi! Képzeld mostanában néha tökre kapkodva iszom meg reggeli után a kis kávémat, mert hogy Liliánával foglalkozom utána. És észrevettem, ha kapkodva iszom meg, akkor utána olyan rossz tőle a gyomrom. :( Akkor ezért van!

  3. Pingback: Hogyan kezdjük a reggelt, hogy energikusak és jókedélyűek legyünk? | Apple and Soul

  4. Pingback: Ma reggeli maca cappuccinóm | Apple and Soul

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s