Novenyi kalcium forrasok

Whats-really-in-your-cartonWhat’s really in your milk cart?

Amikor az ember megemlíti, hogy nem fogyaszt tejtermékeket, sőt, megannyi előnyét tapasztalja azóta, hogy elhagyta a táplálkozásából, bizony sokan kérdezik, hogy akkor mégis honnan szerezzük be a szükséges kálciumot? Milk-Comparison-webErről annak idején ITT írtam részletesen, és amiből az is kiderül, hogy az erős csontozathoz messze nem csak kalcium, hanem más egyéb fontos tápanyagok és vitaminok is szükségesek az emberi szervezet számára. Az írásból kiderül az is, hogy miért azokban az országokban a legalacsonyabb az oszteoporózis, ahol minimálisan vagy egyáltalan nem fogyasztanak tejtermékeket, és az is, hogy mivel lehet elkerülni.


Növényi eredetű kálcium források:

– tengeri algák, hínárok

– zöldek: mint spenót, sóska, mángold, kale, petrezselyem, cékla zöldje, répa zöldje, pitypang zöldje, mustár zöldek, rukkola, bok choy…stb

– káposzta félék

– olivabogyó

okra (pl indiai etelekben jellemzoen megtalalhato)

– brokkoli

– magvak és diófélék: mandula, dió, szezámmag (tahini), lenmag, chia mag, mák… stb

– gyümölcsök: narancs, mandarin, kumquats, kiwi, eper fa gyümölcse, tüskés körte, rebarbara…stb

– hüvelyesek (babfélék, csicseriborsó, lencsék)

– tempeh

– növényi tejek

– amaranth, quinoa

– szárított gyümölcsök: füge, datolya, sárgabarack, szilva…stb


További nagyszerű cikkeket is ajánlok a témában, amik szinten írnak a kálcium jelentőségéről, felszívódásáról és annak gatló tenyezőiről, valamint növényi alternativákról:

http://www.vegkitchen.com/nutrition/calcium/

http://www.vegansociety.com/lifestyle/nutrition/diet-and-bone-health.aspx,

http://www.vrg.org/nutrition/calcium.php,

http://kimberlysnyder.net/blog/2009/01/07/calcium-myths-debunked/

7 thoughts on “Novenyi kalcium forrasok

  1. A kalcium felszívódását támogatja a tej laktóztartalma és ph-ja. Arról esetleg van információd, hogy mennyit kellene megenni pl. petrezselyemből? :) 245 mg Ca van 100 g petrezselyemlevélben, ami nagyjából 5-7 csokornak felel meg. A többi salátaszerűség, illetve szárak, levelekre ugyanez vonatkozik. A napi ajánlott mennyiség kalciumból 1000-1200 mg. Mégis hogy akarod ezt fedezni??? Minden nap megeszel 1 kg csicseriborsót? Vagy fél kg diót? (csicseriborsó: 100g/110mg ca, dió: 100g/200mg Ca). tej: 100g/120mg Ca, sajt: 100g/600mg Ca) mennyivel könnyebb meginni 5 dl tejet (akár puding vagy mákosguba formájában) és megenni pár falat sajtot, mint megenni 1 kg szárazhüvelyest….

  2. Koszonom kerdesed. Mint tobb millio masik ember, aki hasonloan taplalkozik – valtozatos es egeszseges forrasokbol :-) Szerencsed van, mert ezekrol tanulok, igy leirom neked reszletesebben is, mert valoszinuleg nem olvastad el az emlitett cikkeket, amikbol talan jobban osszeallt volna a kep, de szivesen leirom megegyszer, hiszen egyetertunk, nagyon fontos az alapos tajekozodas.

    Kezdhetjuk onnan peldaul, hogy a Fold lakossaganak 75%a eleve nem kepes megemeszteni a tejtermekeket, mert nem rendelkeznek hozza a szukseges enzimmel (laktaz), ami a tejben talalhato laktozt lebontana – es ez kozel sem azt jelenti, hogy nem jutnak igy a szukseges kalciumhoz. Azokban az orszagokban, ahol ugyanis a legmagasabb a kalcium fogyasztas, ott a legmagasabb az oszteoporozisban szenvedok aranya is, mig azokban az orszagokban, ahol a leglacsonyabb a tejtermekek, ill joval alacsonyabb a kalcium fogyasztas is, ott kuzdenek a legkevesbe ezzel a problemaval.
    A Tavol-Keleten, ahol koztudottan joval alacsonyabb a tejtermekek es allati eredetu taplalekok fogyasztasa, es ahol mi is evekig eltunk korabban, az emberek nem fogyasztanak tejtermekeket, vagy csak minimalisan, ellenben rengeteg tengeri algat es zoldet esznek szinte minden etkezesnel, es tokeletesen fedezik a szukseges kalciumot es mas fontos tapanyagokat, amik a csontozat erossegehez szuksegesek. S hogy egy alapveto tevedest rogton el is oszlassak, akik nem fogyasztanak allati eredetu proteint, vagy csak minimalis mertekben, eleve nincs is szukseguk annyi kalciumra sem, mert mig az alapjaban novenyi etrend nem, addig a tulzott allati eredetu protein tavozasra kenyszeriti a kalciumot a szervezetbol.
    S, hogy ujra Walter Willet-et, a Harvard School of Public Health taplalkozasi tanszekenek vezetojet idezzem: “If you want to prevent fractures, don’t drink the milk, but take your cow for a walk!” . https://happyandsoulconsciousliving.wordpress.com/2013/03/20/a-tej-es-tejipar-es-ami-mogotte-van/ ha elolvasod a korabbi irasomat a temarol, akkor eleve megkapod benne a valaszt arra, hogy csontozatunk, akarcsak a hajunk v kormunk is egy allandoan megujulo elo szovet. Eletunk soran a csontjaink folyamatosan vesznek es adnak le kalciumot mas asvanyi anyagokkal egyutt – a kalcium csak EGY asvanyi anyag a sok kozul, ami tobbek kozott szukseges a csontepiteshez. Ezenkivul szuksegunk van meg manganra, magneziumra, K vitaminra, D vitaminra, C vitaminra es kaliumra is, tobbek kozott, hogy eros csontozatunk legyen, es ahhoz, hogy a kalcium egyaltalan optimalisan fel tudjon szivodni es hasznosulni a szervezetben. Mi tobb, egyszerre 600g kalciumnal tobbet nem is kepes felszivni a szervezet, igy a tobblet tavozik a vizelettel egyutt. A legujabb, ezen a teren folytatott, kutatasok eredmenyei bebizonyitottak mara azt is, hogy a kalcium fogyasztasa onmagaban nem elozi meg a csonttoreseket, mi tobb, a tulzott kalcium fogyasztas noveli annak eselyet! ”In 2007, a Swiss and American team, including some researchers from Harvard, reported the results of a meta-analysis of over a dozen studies of calcium. They found no connection between high calcium intake, from either food or pills, and lower hip fracture risk. In fact, when they limited their analysis to four randomized clinical trials with separate results for hip fractures, they found that extra calcium increased the risk. While a certain level of calcium intake is undoubtedly important to keeping bones strong, amounts above that level might not do much good.” Forras
    A csontkepzodes termeszetes folyamata egyebkent tovabbi jo nehany tenyezovel osszefugg meg, mint eletstilus, taplalkozas, testmozgas, hormonok… stb A csont megujulasi folyamat soran a kalcium es egyeb asvanyi anyagok miutan kikerulnek a csontozatbol, bekerulnek a veraramba, amit aztan a vese szur at es enged tovabb ki vizeleten keresztul.
    Osszesegeben tehat nem arrol van szo hogy mennyi kalciumot fogyaszt az ember (amit novenyi alapu taplalkozason keresztul is konnyeden be lehet szerezni.FYI a novenyi tejek tobbsege ugyanannyi kalciumot tartalmaznak, akar csak egy tehentej, raadasul joval konnyebben emeszthetoek, es egeszsegesebbek is. S ezenkivul is rengeteg mas forrasbol is megkaphatja az ember az osszes szukseges tapanyagot, amennyiben valtozatosan es odafigyelve taplalkozik), hanem abbol, amit fogyaszt, mennyit tart meg. A zoldekben talalhato kalciumnak pl 50% a felszivodasi rataja, mig a tehentejnek csak 32% s mivel a novenyi forrasok nem savasitjak el a szervezetet, mint az allati, igy nem okoznak vizelet utjan kalcium veszteseget sem. S amennyiben pl tulzott szodiumot (sót fogyaszt, mint az atlag magyar ember,aki a vilag meghatarozott ertekeihez kepest haromszor annyit fogyaszt mint a maximalisan ajanlott mennyiseg) illetve proteint fogyaszt az ember (es akkor a stressz felszivodasgatlo hatasairol nem is beszelve), szinten hozzajarul, hogy vizelet utjan tavozzon a kalcium, mas asvanyi anyagokkal egyutt.
    Az emberek ma mar elsosorban a boltokban kaphato tej es tejtermekekkel nem az eredeti friss tehen tejet kapjak, de ha sikerul is ahhoz hozzajutni, akkor is nagy az esely ra, hogy nem tudja megemeszteni, igy felszivni sem a benne talalhato tapanyagokat. A tehen tejben talalhato magas foszfor tartalma meggatolja a kalcium felszivodasat. De amit a ma embere kap, azzal, hogy leemeli a tejet a boltok polcairol az nem mas, mint egy pasztorizalt es homogenizalt hormonokkal, antibiotikummal, szteroidokkal, sot jo adag cukorral is tele ‘koktel’. A tej, mint szamos kutatasbol kiderul, sok esetben nyaktermelo, felsoleguti megbetegedeseket okoz, tobbek kozott gyerekkori fulgyulladast, felboritja a hormonhaztartast, es azt hiszem tovabb nem is mennek most bele abba, hogy hany fele daganatos es egyeb megbetegedessel hozzak meg osszefuggesbe a tejtermekek fogyasztasat, amirol rengeteg tanulmany keszult. Nem csak a China Study tamasztja mindezt ala, de erdemes azt is egyszer elolvasni mindenkepp. S ehhez meg hozza jon az az okologiai kihatasa a kegyetlen es telhetetlen husiparnak es tejiparnak (itt termeszetesen nem a haztaji kisgazdasagokra gondolvan), ami a legnagyobb mertekben rombolja kornyezetunket es a Foldet, amikrol szinten irtam a fent emlitett irasban.
    Bizom benne, hogy mindez segitett a kerdesedre valaszt adni.
    Nagyon szep napot neked!

  3. Húúúú, nagyon alapos a cikk (persze a korábbi is), és plusz a rekomment. Gratulálok. :)
    Walter Willet idézet nagyon frappáns, jót nevettem, megjegyzem. :)

  4. Kriszi, mint szakertoje es doktora az emberi emesztorendszernek, kulon koszonom, hogy ezt irod! Ugy gondolom en is, hogy barki, aki alaposan utana jar tobb oldalrol is ezeknek a dolgoknak, lehet ‘educated’ velemenye egy-egy temaban, megha nem is orvosi diplomaval rendelkezik, de melysegeben folytat tanulmanyokat a taplalkozasrol. Minden egyes nappal tanulok en is vmi ujat a temaban, s altala magamrol is.
    Emellett, szeretem azt is kiemelni, termeszetesen mindenki maga donti el, hogy mi az, amivel rezonal, egyetert, es milyen moralis ertekek menten szeretne az eletet leelni, egeszsegesen es boldogan.
    Walter Willet idezeten en is mindig jot nevetek, hogy milyen egyszeruen osszefoglalja a lenyeget es mennyire igaza van :))

  5. De jó, ezt nem is tudtam, hogy a növényi tejekben is van kálcium. :)
    Az biztos, hogy a tej nyáktermelő, ezt én is olvastam. Nekem mondjuk a sima bolti “tejjel” nem volt soha emésztési bajom, ellenben a házi tejet, ami ugye rendes tej, nem bírtam megemészteni. Folyton pattanásos volt a bőröm. :(

    És igen, a savasodás az egyik legfontosabb dolog, aminek az elkerülésére figyelni kell!

  6. Pingback: A tej es tejipar – es ami mogotte van – illetve mi szukseges valojaban az eros csontokhoz? | Soulful Living

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s