The ultimate summer treat

DSC_0022Szoval itt a lelkes lekvar gyartasban, megszuletett par hettel ezelott a chia puding szerintem legfenomenalisabb verzioja :-) Nem tudom hanyadjara keszitem, de hogy ez az idei ‘summer hit’ nalunk, az egyertelmu :) Jelen pillanatban ennel szemet gyonyorkodtetobb es frissitobb latvanyt elkepzelni sem tudok, ha nyari desszertre vagy snackre gondolnek :-) Latvany a szemnek, elmeny testnek-leleknek es kizarolag taplalo osszetevokbol all.

Elkeszitesi modja:

Az alapot gyumolcsokbol keszitem, amit mindig varialok. Peldaul: malna-eper-cseresznye vagy cseresznye-afonya vagy ananasz, malna, eper es afonya vagy cseresznye malna, afonya es szeder vagy mango es barack. Elsosorban piros es sarga gyumolcsokre helyezem a hangsulyt, elenk nyari szineik miatt es mert ezek boseggel teremnek ilyenkor :-)

DSC_0020

Harom fore, ha keszitek, kb egy nagyobb mareknyi gyumolcsot felteszek egy labosban picike vizzel alatta, le ne egjen, amihez 1 teaskanal agar-agart teszek hozza, majd 10 percig legalacsonyabb fokozaton fozom. 10 perc eleg szokott lenni hiszen epp csak annyira fozzuk, hogy picit szetessenek a gyumolcsok es kisse lekvar format oltson home made apricot jam(igy keszitem a lekvarokat is egyebkent, eperbol vagy sargabarackbol – ez utobbi mindig is a kedvencem volt, na jo a szilva mellett, amit szinten hamarosan kesziteni fogok, leven, hogy megkezdodott a szilva szezon is! 3-4napig siman elalnak a hutoben, de altalaban annyit keszitek, hogy 1-2nap alatt elfogy, pl palacsintaval…nyammm :), es villaval, de akar turmixszal is lehet, szetnyomkodjuk. Ha nem lenne otthon agar-agar, akkor mehet bele helyette 1-2ek lenmag a vegen, de szivbol ajanlom az agar-agar hasznalatat, mert a legjobb termeszetes zselesito anyag :-)

home made berry jam with agar agar

Ha szeretnenk, esetleg tehetunk hozza egy csipet fahejat v vaniliat, ki-ki izlesenek megfeleloen, en tobbnyire nem szoktam, vagy ha teszek, akkor a chia puddingba. Miutan keszen vagyunk a dzsemmel kis uveg poharkakba ontjuk es betesszuk a hutobe. Egy masik edenyben pedig 2,5dl novenyi tejbe teszunk 3ek chia magot + opcionalisan egy csipet fahejat v vaniliat, majd jol osszekeverjuk es szinten hutobe helyezzuk. En a chia pudingot meg szoktam keverni egy negyed oraval kesobb, hogy ne egy csomoban alljanak ossze a chia magok a puding kozepen, hanem szep egyenletesen zselesedjen. Ha este keszitem akkor reggelre tokeletes suruseguve valik, teljesen megszilardul. Miutan kivettuk oket a hutobol, a poharkak aljan levo dzsem tetejere ontjuk a megszilardult chia pudingot es viola – kesz is. Ha napkozben csinaljuk akkor is egy ora elegendo, hogy megszilarduljanak a hutoben es utana egymasra onthetoek – fontos, hogy a gyumolcs alap legyen alul es arra jojjon a chia puding.

HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/

Nem tartalmaz semmifele edesitot, a gyumolcsok termeszetes es enyhen edes-savanykas ize tokeletes nyari husito reggelit v snacket biztosit. En szeretem reggelente az 1 liter zold smoothie utan kicsivel kesobb meg delelott elfogyasztani, de van amikor delutani in-between snack-nek eszem :-) Karesz pedig szepen viszi be a munkahelyere a zold turmixaval egyutt :-) Mar senki meg sem lepodik, de amikor kuldok be nekik ‘kokusz golyocskakat‘ vagy barmi egyeb egeszseges sutit, mindig elkepednek, hogy milyen finom es HAZI?! Olyba tunik nekunk, hogy a sutes-fozes itt, a mi korosztalyunkat tekintve, nem annyira szokas. Szerintem otthon, Mo-on, sokkal inkabb lettunk meg ugy szocializalva, hogy a konyhaban is kreativan feltalaljuk magunkat :-)

fruity chia seed

S itt a valasz, ha esetleg valaki a poszt olvasasa kozben feltette volna magaban a kerdest:

Pontosan mi az az agar-agar es miert jo? Az agar-agar vorosalgabol szarmazik. Azsiaban evszazadok ota hasznaljak termeszetes zselesitesre. Nem tartalmaz kaloriat, szenhidratot, cukrot, zsirt, szintelen es szagtalan viszont tele van rostanyaggal! Eppen ezert emeszteselosegito is, vannak, akik fogyaselosegitesre is hasznaljak. Erosebb zselesito anyag, mint a csupa allati maradekbol keszitett szuper egeszsegtelen zselatin. (Nem is emlitem, hogy a spanyolok mennyire elen allnak a zseles cukrok, gumicukor fogyasztasban, szerintem fej-fej mellett haladva az angolszasz orszagokkal. Ha tudnak mibol all, nem hiszem barki is leemelne a polcokrol…) Az agar-agar szinten nagyon jo kalcium, vas, magnezium, kalium, es novenyi feherje forras. Segit a ver cukorszintjet es a koleszterin szintet is csokkenteni.

A chia seed, vagy chia mag, szuper, egeszsegre gyakorolt hatasairol mar szamos posztban irtam korabban, de sosem art ujra es ujra feleleveniteni: kivalo feherje forras, tele egeszseges telitetlen omega 3, omega 6 zsirokkal (tobb talalhato benne, mint a lazacban!), egeszseges rostokkal, kalciummal, vassal, kaliummal. A chia seedet eredetileg a mayak es aztekok fogyasztottak allokepesseg novelonek, ma is a hosszutav futok es sportolok kozkedvelt eledele. Mi is napi szinten fogyasztunk 1-2 kanallal, ami vizben, v novenyi tejben 9-10x-re dagad, zseles anyagot formal, es segit kitakaritani a belrendszert a mereganyagoktol. Ezenkivul serkenti az elme kapacitasat, segit az egeszseges vernyomast beallitani, segit a cukorbetegseg gyogyitasaban, sziverosito, gluten mentes, gyulladascsokkento es rendkivul jo antioxidansnak szamit!

strawberry cherry chia seed

Igyekeztem latvanyosan prezentalni a posztot, hogy meghozza mindenkinek a kedvet, hogy kiprobalja! Nagyon egyszeru es gyors az elkeszitese, csak a arra kell varni, hogy a hutoben szepen megszilarduljon, de annyit meg meger!! Szerintem barmilyen vendeget konnyen el lehet vele kapraztatni inycsiklandozoan elegans megjelenesenek koszonhetoen :-) Nyugodtan varialjatok a gyumolcsoket benne izles es evszak szerint! Nekunk minden napunkat megkoronazza! Remelem masoket is ezutan! Par madridi es Madrid koruli keppel kivanok szep nyari hetveget mindenkinek!

Madrid verano

7 thoughts on “The ultimate summer treat

  1. Draga Verus! Fanasztikus. Minden. A leírás, az illusztráció es a tartalom. Köszönöm!!!! Mikor Albir Playan meglátogattuk a barátunkat, éppen nîspero-lel adókat főzött. Úgy csinálta, ahogyan Te is leírtad, bár a kevésbé bio változatot, mert cukorral fozte fel. De nem is ez! Mikor kész volt, melegen beleontotte az uvegekbe, lezárta es a fejük tetejére állította őket. Így elállnak. Nem tudom meddig, írok is neki, hogy megkérdeztem. Mert közben én is gyártottam sargabarack lekvárt es követve öt, én is fordidgattam az üvegeket… Meglepő módon vakum keletkezik, ami úgy tűnik tartositolag hat… Bár nálunk is 1-2 nap a friss lekvár, de ha hazaerek Magyarországra, hátha nagyobb gyartasba fognek… Receptedet pedig azonnal ki is próbálom. Millió puszi es örök hála!!!

  2. Bocsánat az elirasokert.. Níspero-lekvár…
    Ezt akartam írni! Es majd megkérdezem tőle meddig állnak így el!:)

  3. Koszonom draga Marti! Majd meseld el, hogy sikerult, meg a lekvarod is! A lekvarok szerintem is frissen a legfinomabbak!
    Csinaltam mar en is dzsemet nisperobol (ami szerintem Mo-on szerintem nem kaphato), amikor hoztak a bio farmrol, meg majusban, de nem magaban, hanem sargabarackkal keverve. A sargabarack karakteresebb izenek koszonhetoen szerintem nagyon passzol a ket gyumolcs es meg pici citromot is csepegtettem bele, hogy savanykasabb legyen :) Mondjuk lekvart csak en eszem, se Dani, se Karesz, es en is csak kis mennyisegben, szoval nem eri meg uvegekkel eltennem, de hatha egyszer rakapnak ok is es akkor utana jarok en is, hogyan lehet egeszseges verzioban eltenni lekvarokat telire. Ha ez ugyben te utana jarsz esetleg, majd oszd meg feltetlen!
    Nisperot tettem smoothiekba is reggelente, finom, de magaban majszolva nekem annyira nem jott be, de lehet csak azert mert nem volt meg eleg erett?

    Nalunk anya es a nagymamaim is nagy lekvareltevosek, de ok is cukorral, bar nem sokkal, de szerintem tartositas miatt, kivetel az aszalt szilvalekvarhoz nem tesznek, aminel nincs is finomabb es amit en is szeretnek majd kesziteni! Annak idejen nagy paplanokba ‘dunszoltak’ a befotteket, de arra mar nem emlekszem, hogy fejjel lefele is forditottak-e? de az tuti, hogy igy vakumot kepez :-)
    Tovabbi szep tengerparti napokat, aztan hamarosan talalkozunk!! puszi

  4. Szuper! Nagyszerű a leírás, a képek is, és megjött a kedvem hozzá.
    Jövő héten anyu és barátnőmék is fognak látogatóba jönni, mindenkinek ilyet fogok csinálni. El lesznek ámulva, hogy milyen egészséges desszerteket lehet így, cukor nélkül készíteni. :))

    Nem ide tartozik, de most jutott eszembe, hogy a “túró rudi” azóta öcsém kedvence is lett! :) Aki pedig kiszúr mindent, ha éppen más liszttel készül pl. valami. Úgy örülök ilyenkor. :) András is imádja a chia pudingot.

    Puszi és ragyogóan szép hétvégét nektek!

  5. Hu de nagy orom ez tenyleg!! Annyira orulok en is, hogy ilyen formaban mindenki szivesen megeszi a kolest :)) En is imadom, sok-sok eperrel, ahogy egyutt is ettuk :))
    Majd szamolj be rola, hogy sikerult! Ha edesebbre vagyik vki, esetleg egy kis juharszirupot lehet beletenni.
    puszi es nektek is szep hetveget es kirandulast!!

  6. Ez a ‘chia puding’ egészen elképesztően finom. Tegnap készítettem és mára a hűtőben teljesen összeért, megzselésedett, egyszerűen fenséges lett. Én adtam hozzá vanília ízt, illetve manuka mézzel vagy szimpla gyümölcs turmix-szal fogyasztottuk… nagyon bejött, köszi az ötletet.

    • Orulok neki! En is hol vaniliat, hol egy kis fahejat adok hozza, de csak ugy magaban is isteni! Igazi frissito es egyben energiat ado tokeletes nyari ‘puding’ :)) Tovabbi oromteli kiserletezest vele!

Leave a Reply

