Amit a feherjekrol (protein) tudni erdemes

Jelenleg a Fold lakossaganak 65%a tulsulyos, nem alultaplalt!

Protein, azaz feherje hiany a fejlett orszagokban gyakorlatilag nem letezik, hiszen minden whole food elelmiszerben talalhato feherje! Nemcsak az allati eredetuben, de  minden gyumolcsben, zoldsegben, zoldben, huvelyesben es magvakban is, csak eltero mennyisegben!

Mig a ‘fejlett’ orszagokban a feherjeket 2/3 reszet allati eredetu elelmiszerek utjan fogyasztjak, mint hus, tojas, tejtermekek, addig a fejlodo orszagokban elsosorban novenyi alapu uton! Minel gazdagabb es fejlettebb egy orszag, annal tobb allati eredetu feherjet esznek, ami tobbnyire az egeszsegtelen  zsirok forrasa, es egyenesen jarul hozza tobbek kozott a koleszterin szint megemelkedesehez, tulsulyossaghoz es cukorbetegseghez. Sajnalatos tendencia, hogy minel ‘fejlettebb’ egy orszag gazdasagilag, annal egeszsegtelenebb es szegenyesebb a taplalkozasa.

Kutatasok alapjan mara vilagosan kiderult, hogy nem a feherje hiany okoz problemat, hanem annak tulfogyasztasa!

Az USAban mar kimutattak konkret felmeresekkel, hogy bizony a most szuletett gyerekek varhato elettartama kevesebb, mint szuleike!

21%a az orvosi kiadasoknak tulsulyossagra megy az USAban, de ez a tendencia a tobbi fejlett orszagra is hasonloan igaz!

TAPANYAGOKROL

Tapanyagokra azert van szuksege a szervezetnek, mert azok latjak el a kulonbozo eletfolyamatokhoz szukseges feladatokat, mint legzes, gondolkodas, emesztes, mozgas…stb Azokat a tapanyagokat pedig, amikbol a szervezet energiat nyer nevezzuk energiat ado tapanyagoknak. Ezek a feherjek, szenhidratok ill zsirok. A vitaminok es asvanyi anyagok szinten tapanyagok, de nem adnak energiat, nincs kaloria ertekuk, viszont tobbszaz feladatot toltenek be az emberi test mukodeseben: segitenek pl. a sebgyogyulasban, az immunerositesben, a sejtek regeneralodasaban..stb, illetve az eteleket energiava alakitani!

FEHERJEKROL

A teljes erteku feherjek, amino savakbol allnak ossze. Vannak esszencialis amino savak, amiket a szervezet nem kepes maga eloallitani, azaz taplalkozas utjan szukseges a szervezetunkbe juttatni, ill nem-esszencialis aminosavak, amiket a szervezet allit elo. Ezenkivul leteznek meg az un. feltetelesen esszencialis aminosavak, amiket egeszseges esetben a szervezet maga allit elo, kivetel betegseg es stressz eseten, amikor ezt nem kepes.

A feherjeknek sokfele szerepkor tamogatasaban vesznek reszt a szervezetunkben, mint pl.

-az enzimek felelosek a kulonbozo kemiai reakciok beinditasaert szervezetunkben

-a hormonok tobbek kozott a novekedesert felelosek

-az ellenanyagok teszik lehetove, hogy a szervezet kulonbozo fertozesekkel es serulesekkel szemben vedekezni tudjon

-a transzportfeherjek feladata a szervek kozotti szallitasi feladatok ellatasa

Valamint energiaval latja el a szervezetet, konkretan 4ckal/g.

Az esszencialis aminosavakrol

9 fajta amino sav letezik, amit kizarolag taplalek utjan lehet bevinni. Ezeket hivjuk esszencialis amino savaknak. Mig az allati eredetu feherjeket teljesnek hivjuk, mivel az allat mar eloallitotta a szervezeteben, igy minden, ami allati eredetu, az teljes erteku. Csakhogy! Ezeket a teljes erteku feherjeket az emberi szervezet aztan lebontja, hogy az emesztes soran a lebontott tapanyagok a megfelelo helyre keruljenek a szervezeten belul!

Mivel a novenyi eredetu feherjeket kulon-kulon viszi be az ember, leven azok incomplete, azaz nem teljes ertekuek, igy a szervezet azonnal kepes felszivni oket tapanyagkent es oda juttatni, ahol szugseg van ra! Az allati eredetut azonban eloszor le kell bontania, ami plusz energiaba kerul a szervezetnek, s csak utana kepes eljuttatni a szervezeten belul oda, ahol szukseg van ra. A legujabb kutatasok mar azt is kimutattak, hogy aki allati eredetu feherjet eszik, annak tovabbi feherjere van szuksege a lebontashoz, mivel annyival tobb energia a szervezet szamara a lebontas folyamata!

Amit erdemes eszben tartani, hogy minden taplalek tartalmaz feherjet! Azaz eleve, aki eszik, annak lehetetlen nem jutnia feherjehez, es az, aki valtozatosan etkezik, az garantalja, hogy minden szukseges esszencialis aminosavhoz is hozzajuttatja a szervezetet, ami ha novenyi alapu, gyorsabb es hatekonyabb felszivodast is garantal!

Minden novenyben mas-mas fajta feherjet talalni: a bab, a soska, a banan…stb mind-mind kulonbozo feherjeket tartalmaznak. Ezert fontos, hogy az ember valtozatosan taplalkozzon. A sokfele zoldszinu gyumolcs, zoldseg, levelek fogyasztasa mar onmagukban garantaljak, hogy az osszes fajta amino savat megadjak a szervezet szamara, s mellette meg a szukseges asvanyi anyagokat es vitaminokat is, sot klorofillt is juttat az ember a szervezetebe, ami egyenlo az elet energiaval!

Ahhoz, hogy a nap soran megfelelo energiahoz jusson egy egeszseges ember, nagyreszet szenhidratokbol nyeri a tapanyagok kozul – megkozelitoleg 45-65% kozott valahol. Ha azonban vki vmilyen szigoru dietan van/volt, ahol ennel kevesebb kaloriahoz juttatja a szervezetet, ugy a szervezet a sajat feherje keszletet kezdi el lebontani, mivel testunk nem kepes amino savakat elraktarozni kesobbre. Az ajanlott napi felnott feherje mennyiseg megkozelitoleg 10%a a napi osszes kaloria bevitelnek (novekedesben levo gyerekeknel magasabb). A test osszfeherjenek tobb, mint 50%a a vazizmunkat kepezi.

385347_202102933247861_2038940089_nKivalo novenyi protein, azaz feherje forrasoknak szamitanak tobbek kozott a kovetkezok: quinoa, chia seed, hajdina (buckwheat), kendermag (hempseed), amaranth, koles; avokado, kale, spenot, brokkoli, karfiol, zoldborso; huvelyesek: lencse, csicseriborso, bab; tempeh; magvak; novenyi tejek; edesburgonya, gombak, spirulina, chlorella, kek alga, goji bogyo, bio szoja termekek – nem a feldolgozottak.

Ezen irashoz a forrasok egy resze: ITT, ITT, ITT, ITT es ITT  talalhato, masik reszet pedig a University of California, San Francisco jelenleg folytatott 6 hetes inteznziv Nutrition for Health Promotion and  Disease Prevention kurzuson szerzek be folyamatosan, amit rendkivul elvezek es amirol majd biztosan irok meg bovebben is egy kicsit kesobb. A celom, hogy minel tajekozottabb es felkeszultebb legyek a temaban, ill. minel tobb oldalrol es minel alaposabban megismerkedjek az egeszseges eletmoddal es az egeszseges taplalkozas alapjaival, amiket mindekozben segitek atadni masok szamara is. Szoval jonnek meg hasonlo posztok hamarosan.

12 thoughts on “Amit a feherjekrol (protein) tudni erdemes

  1. perfect!
    lecserélhetnénk a kémia tankönyvben a” Fehérjék” tananyagot erre a munkára!
    boldog lennék, ha a gyerekeim ennék a felsorolt magvakat.;)
    A nagyon egészséges cukorral, fehérlissztel és tehéntejjel készített mákosgubára tettem chia-t Milánnak:(

  2. Heni, ezt te tanitod a suliban? Sot, errol tanultunk mi is annak idejen? Ugy tunik akkor az kimaradt nalam es csak most ertem meg ra, hogy felfogjam, sot erdekeljen es melyebben is beleassam magam!
    Dragak otthon nagyon a novenyi tejek, vagy Milcsi megerzi, ha azok es nem szereti?

  3. Köszönöm ezt az írást. Nagyon hasznos és tanulságos. Többször is el fogom olvasni.
    Várom a hasonló posztjaidat :)
    Jó hogy említetted a növényi tejeket…
    Valahol egy másik cikkednél kókusztejet ajánlottál. Nagy nehezen be tudtam szerezni…
    Ami meglepő volt számomra, konzerv formájában kapható.
    Elsőként forrócsokit készítek majd belőle :)
    Próbálkoztam mandula tejjel is, hááát nem igazán jött be, sajnos a reggeli kávémat eléggé lerontotta.
    Ráadásul 1liter 798 Ft-ba került :(

  4. Betti, az a kokusztej, amit konzervben adnak, az fozeshez valo, vagy desszertekhez, esetleg felvert tojasfeherje helyett! Nem inni. En azzal (konzerves) fozok a leggyakrabban, kulonosen jo thai es indiai izekhez! Es kulon van a kokusztej, a dobozos valtozat, ami higabb, nem olyan kremes es suru, mint a konzerv es azt isszuk, hasznalom palacsinta tesztaba ill. azzal eszi Dani a muzlieit. Otthon is lehet kapni, de valszeg draga sajnos az is: http://www.kokodairyfree.com/
    A mandulatej sokaknak nem jon be, nekem edes, de probald meg a zabtejet es rizstejet is! ami nekem a kavehoz legjobban bejott az ez: http://www.whynotorganic.com.my/ProductDetails.asp?ProductCode=8019428000044 piritott arpaizu rizsital-igy forditottak le, otthon is kaphato, mert magyarul is rajta van a dobozon. ennek az arpa miatt eleve picit kaves az ize es gyonyoruen fel lehet habositani :) nyaron jeges kavehoz meg a zabtej is szuper!
    ui: a tejrol es tejtermekekrol szolo nagy osszefoglalo irast Antal Vali oldalan olvashatod: http://antalvali.com/mo_mergezo_italunk_a_tej
    de egyszer szerintem en is irok rola kulon, mert fajdalmas pont ez sajnos…nem mellesleg a tejipar az egyik legkegyetlenebb iparag :((( nagyon szomoru, ami folyik a hatterben, es nagyon sokan nem tudnak rola semmit :(((

  5. Szuper bejegyzés, nagyon sok érdekeset leírtál a témáról. Részemről jöhet minden ilyen poszt, még az is, ami a témája miatt talán kicsit szárazabb, de pont ezekből tanulunk sokat! Én most megvettem dr.Howell: Enzimtáplálkozás c. könyvét, nagyon érdekesnek tűnik, és sajnos az enzimekről nekem nincs sok tudásom. Viszont, ha tényleg igaz- és miért ne lenne az- akkor az enzimkészletünkre vigyázni kell!

    Betti: A növényi tejeket én is kicsit drágának tartom, de van megoldás!http://www.fittnok.hu/nyers-zabtej-es-zabtejszin-valodi-zabbol
    Nagyon egyszerű elkészíteni, sima zabot vegyél hozzá, ne zabpelyhet. A zab fél kilója kerül 390 ft-ba Győrben, és sokáig elég. Én ezt próbáltam ki, meg a rizstejet (barna rizsből), de ez utóbbi nem ízlett nekem.
    Kicsit ez is más mint a sima tej, elsőre lehet, hogy furcsa lesz a sima tej után, de ne add fel a próbálkozást. Én néha kávéba úgy teszem, hogy fele zabtej, fele víz és úgy nem olyan más.

    Amúgy kávéba használtam már zabtejet illetve tönköly “darakását” készítettem belőle mézzel és fahéjjal. Isteni. :) És micsoda egészséges minden alkotója.

  6. Köszönöm lányok a tanácsokat a növényi tejekkel kapcsolatban.
    Hasznos linkeket kaptam, el is mélyedtem a témában.

    Sajnos írni csak most van időm… de képzeld Vera, még mielőtt olvastam volna a válaszod, pont aznap délután rátaláltam pontosan ugyan arra a kókusztejre a DM-ben, amit a fentiekben ajánlottál :) Tutira átjöttek az energiáid így 3000 km-es távolságból is, és elirányítottak abba az üzletbe :)

  7. Koszonom en is nagyon az osszes ertekes hozzaszolast! Igy a legjobb, amikor egyutt tanulhat az ember masokkal, akik szinten hasonlo uton jarnak!! Mindenkinek nagyon orulok, aki velem egyutt is tanul es megosztja sajat felfedezeseit, tapasztalatait es mar megszerzett ertekes informacioit!

  8. Gratulálok Verácskám! Ez nagyszerű munka volt. Képzeld egy poszton voltál a magyar fitness guru Norbival. Az rtl,portálon volt kitéve a cikked. Puszi anya

  9. Pingback: Füstölt tempeh szendvics tökmagos szárított paradicsomos pestoval és friss zöldekkel, uborkával, paradicsommal, avokádóval | Soulful Living

  10. Vera, barátnőm azt kérdezi, hogy a 2 éves kislányának is lehet adni Spirulinát, chia magot? Ezt bárki fogyaszthatja korhatár megkötés nélkül?

    Köszi és puszi :)

  11. Szia persze, hiszen ‘whole food’. csak annak kell utana jarni, hogy bio legyen, azaz ‘safe’ forrasbol szarmazzon. A spirulina egy alga fele, Azsiaban terhesseg soran is fogyasztjak es adjak a gyereknek is, amint elfogadja. altalaban a gyerekeknek bejon, mindketto amugy, plane ha koran kezdik. en tettem a ‘varazs golyokba’ is, azaz a kokuszgolyokba egy tk spirulinat es chiat is es Dani ugyanugy falja oket :) puszi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s