A jo kozerzet titka

Paciens: ”Nem erzem jol magam es nem tudom, hogy miert”

Orvos: Szeretnem, ha meditalna napi 2×20 percet, 30 percet sportolna, kerulje a feldolgozott eteleket, minel tobb bio zoldseget es gyumolcsot fogyasszon, toltson tobb idot a termeszetben es kevesebbet a negy fal kozott, es ne aggodjon olyan dolgok miatt, amit nem tud iranyitani. A televiziot hajitsa ki a kukaba es jojjon vissza 3 het mulva.

Advertisements

What a difference a day makes – Meatless Monday

Biztosan ismeros mar sokak szamara a Meatless Monday mozgalom, ami Amerikabol indult ki, de hatarokat nem ismerven tarol a vilagban mindenhol es amihez ettermek, hires emberek, csoportok es emberek ezrei csatlakoznak, ezzel is valtozasokat hozvan mind a Fold es sajat egeszsegunk erdekeben. A harmadik ok, hogy miert eri meg akarcsak reszidos vegetarianussa is valnia az embereknek pedig nem mas, mint, hogy ez egy ketseget kizaroan humanusabb etkezesi forma. Nem az emberi elet az egyetlen, ami erdemes arra, hogy megkimeljuk; ha az emberek lecsokkentik a husfogyasztasukat azzal hozzajarulnak az allatok megvedesehez is es egy boldogabb, eroszakmentesebb vilag megszuletesehez.

”Nonviolence leads to the highest ethics, which is the goal of all evolution. Until we stop harming all living beings, we are all savages.” Thomas Edison

Azaz nagyjabol annyit jelent a fenti Thomas Edison idezet, hogy az eroszakmentesseg vezet a legmagasabb etikahoz, ami az egesz lenyege es celja az evolucionak. Addig, ameddig nem hagyunk fel az elolenyek bantasaval, addig mind vademberek vagyunk.

A Meatless Monday mozgalom honlapjan rengeteg recept is talalhato es az egesz mozgalomrol reszletes leiras. S hogy miert is eppen a hetfot szemeltek ki hus-mentesnek napnak? Azert mert bizonyitott teny, ha az ember vmit rogton a het elejen elkezd, nagyobb valoszinuseggel folytatja is!

LA a legnagyobb amerikai varos, aki elsokent es full-swing csatlakozott a mozgalomhoz. A varos kepviselo testulete egyhangulag hozta meg a hatarozatot arrol, hogy tamogatja a mozgalmat es azt a kezdemenyezest, hogy osztonozzek a lakossagot egy valtozatosabb novenyi alapu etrendre valo atteresere, az egeszseg es az allatok vedelme erdekeben. (Cikk, amire hivatkozom) Jan Perry es Ed Reyes a tanacs tagjai, akik segitettek bevezetni az intezkedest tobbek kozott arra is hivatkoznak, hogy a magas hus fogyasztas egyertelmuen osszekapcsolhato szamos betegseggel, mint pl sziv- es errendszeri es bizonyos daganatos megbetegedesekkel. Mig egy fokent novenyi alapu etkezessel sikeresen lecsokkentheto pl a telitett zsirok fogyasztasa, amik sziv- es errendszeri betegsegekhez vezethetnek. Mindossze annyit kernek az emberektol, hogy gondoljak vegig etel valasztasaikat, ami nemcsak egeszseguket, de az allatok joletet is befolyasolja es az osszessegi nagy kepet tekintve az egesz Fold fenttarthatosagara hatassal van! Kevesebb hus fogyasztas, tobb termofold, amin tobb elelmiszert ado novenyt lehet termeszetni, ami csokkenti a globalis szintu ehezest is!! Ezek a dontesek nagyban befolyasoljak az emberiseg fejlodeset es hovatartasat!

Fruity Spring Salads :-)

ensalada1

Hetek ota fotozom a tavasz ihlette izgalmasabbnal-izgalmasabb salatainkat, amik remelhetoleg mar latvanyra is kedvet hoznak a salatokhoz masok szamara is :-) A gyumolcsok tokeletesen kiegeszitik a zold izeket, akarcsak a smoothiekban es a fantasztikus szinkavalkad melle etvagygerjeszto izvilagot is varazsolnak :-) Imadok kifozott quinoat vagy kolest, esetleg amaranthot hozzaadni a salatakhoz, mert igy meg laktatobbak, meg tapanyagdusabbak, a magvakat pedig a cruchiness miatt is adom :-) A csirak szinten jot tesznek, ugyanis 100x annyi aktiv enzim talalhato bennuk, mint a friss zoldsegekben es gyumolcsokben, hiszen miutan megernek a zoldsegek es gyumolcsok az enzimek visszaternek a magba – igy csiraztatva ott talalhatok a legkoncentraltabb formaban az aktiv enzimek! Igy amikor csak tehetjuk egyunk minel tobbet azt is!!

HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/

Ha  vmi ontetet szeretnek a salatakra, akkor leggyakrabban par csepp citrommal dobom fel, vagy mint tegnap, volt itthon egy nagyon erett mangonk, csak egyszeruen leturmixoltam es raontottem a salatara – mennyei!!! Vagy, ha az ize megkivanja, egy pici citromle+oliva olaj+ zuzott fokhagyma + petrezselyem zoldjevel ontom le.

HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/

Egyik nagy kedvencunk a vegyes zold salata, malnaval, avokadoval, quinoaval, magvakkal, mango ontettel!

HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/

Vegyes zold salata, kalifornia paprika, koktelparadicsom, quinoa, afonya es dio.

HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/

Vegyes zold salata, mandarin, malna, magvak es csirak, par csepp citrommal, de akar le is turmixolhatunk par malnat es azt ontjuk ra.

DSC_0041

Vegyes salata, eper, mandarin, granatalma, quinoa, es vegyes daralt magvak.

epres

Ez egy extra gazdag salata volt: rukkolaval, fodros kel levellel, egyeb vegyes salataval, szines koktelparadicsommal, avokadoval, parolt brokkolival, sutotok kockakkal, afonyaval, kolessel es kerek mogyoroval.

DSC_0016

Az avokado ill. paradicsom is gyumolcsok, amik vegyes salataval, rukkolaval, tokmaggal, szezammaggal es par csepp citrommal es pici olivaolajjal volt talalva.

HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/

Szerintem ettermekben nem kap az ember ilyen gazdagon es etvagygerjesztoen talalt salatakat, mint amiket itthon, sajat kreativitasunk szerint keszithetunk :-) Remelem kedvet hoztam a kiprobalasukhoz! Jo kiserletezest mindenkinek!

HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/

Cappelletti al pesto de espinacas, zanahorias y anacardos

HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/2 fore reszere barmilyen olasz teszta kifozve

Feltet: 2 marek kesudio, egy kis fej hagyma, 1 repa, 2 marek spenot, 1 fokhagyma, 1-2ek elesztopehely (ez adja a sajtos izt), 1dl kokusztej, so, bors es komeny – osszeturmixolni es kesz. Nem kell fozni, csak osszekeverni a kifott tesztaval es megszorni egy kis friss petrezselyemmel. Isteni! Eredetileg dipnek terveztem, de mivel pont volt kifozve cappelletti pasta, ratettem es en magam is meglepodtem mennyire isteni lett! Probaljatok ki! Azota a bio farmrol kapott heti The Huerta Times-bol kaptam egy hasonlo receptet, ami arra enged kovetkeztetni, hogy ez a raw vegan tipusu pasta feltet abszolut megszokott a Mediterran vilagban is – raereztem :) Amint kiprobalom az altaluk adott receptet, megosztom itt is! Nagyon finomnak hangzik az is!

Spicy strawberry & mango salsa

HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/

6-8 epret vekony szeletekre vagunk, es egy jol zarhato uveg edenybe tesszuk. Ehhez hozzateszunk meg egy fel mangot vekonyra szeletelve es kb fel deci frissen facsart naracslevet. Ezutan az egeszet nemileg osszenyomkodjuk es hozzaadunk egy csillag anizst, 1 kardamont es egy csipetnyi fahejat ill sot – de tenyleg csak csipetnyit. (Ha vki nem szereti az anizs v kardamon jellegzetes izet, akkor az tegyen csak fahejat hozza :) Ezutan keverunk rajta egyet es betesszuk a hutobe ejszakara. Elvileg napokig elall, meg nem probaltuk :-) A gyumolcs salsa fogyasztasa elott a csillaganizst, ill kardamont kivesszuk. Lehet novenyi tejben keszitett tejberizsre, zapkasara vagy koles+amaranthra teve fogyasztani, vagy esetleg ahol kaphato natur kokusz joghurtra – sajnos azzal itt meg nem talalkoztam, de alig varom, hogy kiprobaljam :-)

Pretty Power Pancakes

 flores

Hozzavalok: 1 bogre koles, 1 bogre hajdina, vagy teljesorlesu liszt, fel bogre daralt mandula, 2ek orolt goji es lenmag, 1ek chia mag, 1 bogre viz, 1,5 bogre mandula vagy kokokusztej (ha tul suru, akkor lehet meg higitani), egy kis fahej, csipetnyi so, 1tk sutopor (en most epp vmi francia bio buzakovaszt tettem bele egy kanallal – allitolag a hagyomanyos sutopor bio helyettesitoje), 2ek bio alma ecet, marek malna, 1 marek afonya, 3-4 kocka morzsolt 75%os etcsoki, vagy szaritott pirosafonya, malna es mandulafa viragok, amik ehetoek :)

pp

Ezeket is a palacsintasuto kozepen kb 10centis atmerokben sutom ki mindenfele formaban, mert ha kisebb atmeroben sutom konnyebb megforditani :)

HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/

Az elmult hetek sikeresen visszatero ‘energia palacsintajava’ avanzsalodott :) Raadasul meg ‘pretty’ is :) A bogyosok helyett szoktam neha fel almat lereszelve tenni a tesztaba, ugyanugy pici fahejjal, es ugyis nagyon finom! Klasszikusan juharsziruppal a legfinomabb – szerintem -, de ki hogy szereti :)

Ui: barmilyen liszttel es novenyi tejjel elkeszitheto egyebkent.

  DSC_0009

Magvakrol

DSC_0022

Tudom, mar sokszor, sokfelekeppen leirtam a kedvenc zabkasaimat, de hagy alljon itt ebben a formaban is. Beaztatok egy fel bogre gluten mentes zabpelyhet (steel cut oats), majd egy fel oraval kesobb vizben es kokusz/mandulatejben puhara fozom. Adok hozza mazsolat, fahejat, pici citrom hejat. Kulon nem edesitem, de aki szeretne, az akar par szem datolyaval vagy egy kis juhar sziruppal is edesitheti. A turmixban egy fel zoldalmat egy kis kokusztejjel osszeturmixolok es hozzaadom a mar megfozott zabkasahoz. Keverek meg hozza 1 ek chia magot es 2ek vegyes magvakat, amiket lehet kapni akar kulonbozo kombinacioban is, ha nem akar az ember kulon-kulon magvakat osszevasarolni.

HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/A magvak kivalo feherje es rost forrasok, tele tapanyaggal: Omega-3 esszencialis zsirsav, kalium, cink, magnezium, kalcium, vas…stb

A tokmag pl kivaloan hat az idegrendszerre, biztositja a nyugott almokat :) Gazdag Omega 3ban, cinkben, kaliumban, foszforban, magneziumban es verkepzo vasban. Tartalmaz tovabba C vitamint es betakarotint is.

A Goji bogyo szinten nagyszeru feherje forras. Tartalmas C-vitamint,  21 kulonbozo nyomelemet, vmint magas rostartalma van. 15x annyi vasat tartalmaz, mint a spenot! Kalciumot, cinket, szelent es sok mas nyomelemet is tartalmaz! Termeszetes gyulladascsokkento, antibakterialis es gombaellenes vegyuleteket tartalmaz. Rendkivuli antioxidans tulajdonsagainak koszonhetoen pedig kivalo immunerosito is! Kivalo snacknek is, csak ugy ragcsalni!

Itt a Linwoods termekekhez jutni a legegyszerubben hozza es ezek a bio mag keverekek tokeletesek, mert barmihez hozzaadhatok: pastara szorva, salatahoz adva, smoothieba vagy juiceba keverve…stb De kulon is tartok itthon mindig pl mandulat (suteshez vagy nut patekhoz) ill. tokmagot (levesekre es salatakra szorva).

Amit a feherjekrol (protein) tudni erdemes

Jelenleg a Fold lakossaganak 65%a tulsulyos, nem alultaplalt!

Protein, azaz feherje hiany a fejlett orszagokban gyakorlatilag nem letezik, hiszen minden whole food elelmiszerben talalhato feherje! Nemcsak az allati eredetuben, de  minden gyumolcsben, zoldsegben, zoldben, huvelyesben es magvakban is, csak eltero mennyisegben!

Mig a ‘fejlett’ orszagokban a feherjeket 2/3 reszet allati eredetu elelmiszerek utjan fogyasztjak, mint hus, tojas, tejtermekek, addig a fejlodo orszagokban elsosorban novenyi alapu uton! Minel gazdagabb es fejlettebb egy orszag, annal tobb allati eredetu feherjet esznek, ami tobbnyire az egeszsegtelen  zsirok forrasa, es egyenesen jarul hozza tobbek kozott a koleszterin szint megemelkedesehez, tulsulyossaghoz es cukorbetegseghez. Sajnalatos tendencia, hogy minel ‘fejlettebb’ egy orszag gazdasagilag, annal egeszsegtelenebb es szegenyesebb a taplalkozasa.

Kutatasok alapjan mara vilagosan kiderult, hogy nem a feherje hiany okoz problemat, hanem annak tulfogyasztasa!

Az USAban mar kimutattak konkret felmeresekkel, hogy bizony a most szuletett gyerekek varhato elettartama kevesebb, mint szuleike!

21%a az orvosi kiadasoknak tulsulyossagra megy az USAban, de ez a tendencia a tobbi fejlett orszagra is hasonloan igaz!

TAPANYAGOKROL

Tapanyagokra azert van szuksege a szervezetnek, mert azok latjak el a kulonbozo eletfolyamatokhoz szukseges feladatokat, mint legzes, gondolkodas, emesztes, mozgas…stb Azokat a tapanyagokat pedig, amikbol a szervezet energiat nyer nevezzuk energiat ado tapanyagoknak. Ezek a feherjek, szenhidratok ill zsirok. A vitaminok es asvanyi anyagok szinten tapanyagok, de nem adnak energiat, nincs kaloria ertekuk, viszont tobbszaz feladatot toltenek be az emberi test mukodeseben: segitenek pl. a sebgyogyulasban, az immunerositesben, a sejtek regeneralodasaban..stb, illetve az eteleket energiava alakitani!

FEHERJEKROL

A teljes erteku feherjek, amino savakbol allnak ossze. Vannak esszencialis amino savak, amiket a szervezet nem kepes maga eloallitani, azaz taplalkozas utjan szukseges a szervezetunkbe juttatni, ill nem-esszencialis aminosavak, amiket a szervezet allit elo. Ezenkivul leteznek meg az un. feltetelesen esszencialis aminosavak, amiket egeszseges esetben a szervezet maga allit elo, kivetel betegseg es stressz eseten, amikor ezt nem kepes.

A feherjeknek sokfele szerepkor tamogatasaban vesznek reszt a szervezetunkben, mint pl.

-az enzimek felelosek a kulonbozo kemiai reakciok beinditasaert szervezetunkben

-a hormonok tobbek kozott a novekedesert felelosek

-az ellenanyagok teszik lehetove, hogy a szervezet kulonbozo fertozesekkel es serulesekkel szemben vedekezni tudjon

-a transzportfeherjek feladata a szervek kozotti szallitasi feladatok ellatasa

Valamint energiaval latja el a szervezetet, konkretan 4ckal/g.

Az esszencialis aminosavakrol

9 fajta amino sav letezik, amit kizarolag taplalek utjan lehet bevinni. Ezeket hivjuk esszencialis amino savaknak. Mig az allati eredetu feherjeket teljesnek hivjuk, mivel az allat mar eloallitotta a szervezeteben, igy minden, ami allati eredetu, az teljes erteku. Csakhogy! Ezeket a teljes erteku feherjeket az emberi szervezet aztan lebontja, hogy az emesztes soran a lebontott tapanyagok a megfelelo helyre keruljenek a szervezeten belul!

Mivel a novenyi eredetu feherjeket kulon-kulon viszi be az ember, leven azok incomplete, azaz nem teljes ertekuek, igy a szervezet azonnal kepes felszivni oket tapanyagkent es oda juttatni, ahol szugseg van ra! Az allati eredetut azonban eloszor le kell bontania, ami plusz energiaba kerul a szervezetnek, s csak utana kepes eljuttatni a szervezeten belul oda, ahol szukseg van ra. A legujabb kutatasok mar azt is kimutattak, hogy aki allati eredetu feherjet eszik, annak tovabbi feherjere van szuksege a lebontashoz, mivel annyival tobb energia a szervezet szamara a lebontas folyamata!

Amit erdemes eszben tartani, hogy minden taplalek tartalmaz feherjet! Azaz eleve, aki eszik, annak lehetetlen nem jutnia feherjehez, es az, aki valtozatosan etkezik, az garantalja, hogy minden szukseges esszencialis aminosavhoz is hozzajuttatja a szervezetet, ami ha novenyi alapu, gyorsabb es hatekonyabb felszivodast is garantal!

Minden novenyben mas-mas fajta feherjet talalni: a bab, a soska, a banan…stb mind-mind kulonbozo feherjeket tartalmaznak. Ezert fontos, hogy az ember valtozatosan taplalkozzon. A sokfele zoldszinu gyumolcs, zoldseg, levelek fogyasztasa mar onmagukban garantaljak, hogy az osszes fajta amino savat megadjak a szervezet szamara, s mellette meg a szukseges asvanyi anyagokat es vitaminokat is, sot klorofillt is juttat az ember a szervezetebe, ami egyenlo az elet energiaval!

Ahhoz, hogy a nap soran megfelelo energiahoz jusson egy egeszseges ember, nagyreszet szenhidratokbol nyeri a tapanyagok kozul – megkozelitoleg 45-65% kozott valahol. Ha azonban vki vmilyen szigoru dietan van/volt, ahol ennel kevesebb kaloriahoz juttatja a szervezetet, ugy a szervezet a sajat feherje keszletet kezdi el lebontani, mivel testunk nem kepes amino savakat elraktarozni kesobbre. Az ajanlott napi felnott feherje mennyiseg megkozelitoleg 10%a a napi osszes kaloria bevitelnek (novekedesben levo gyerekeknel magasabb). A test osszfeherjenek tobb, mint 50%a a vazizmunkat kepezi.

385347_202102933247861_2038940089_nKivalo novenyi protein, azaz feherje forrasoknak szamitanak tobbek kozott a kovetkezok: quinoa, chia seed, hajdina (buckwheat), kendermag (hempseed), amaranth, koles; avokado, kale, spenot, brokkoli, karfiol, zoldborso; huvelyesek: lencse, csicseriborso, bab; tempeh; magvak; novenyi tejek; edesburgonya, gombak, spirulina, chlorella, kek alga, goji bogyo, bio szoja termekek – nem a feldolgozottak.

Ezen irashoz a forrasok egy resze: ITT, ITT, ITT, ITT es ITT  talalhato, masik reszet pedig a University of California, San Francisco jelenleg folytatott 6 hetes inteznziv Nutrition for Health Promotion and  Disease Prevention kurzuson szerzek be folyamatosan, amit rendkivul elvezek es amirol majd biztosan irok meg bovebben is egy kicsit kesobb. A celom, hogy minel tajekozottabb es felkeszultebb legyek a temaban, ill. minel tobb oldalrol es minel alaposabban megismerkedjek az egeszseges eletmoddal es az egeszseges taplalkozas alapjaival, amiket mindekozben segitek atadni masok szamara is. Szoval jonnek meg hasonlo posztok hamarosan.

Zucchini pancakes

Feb 4, 2013

1bogre teljesorlesu hajdina liszt, 1 bogre kolesliszt, 1 bogre novenyi tej es meg kb fel bogrenyi viz, ket kismeretu cukkini lereszelve, vagy apro csikokra turmixolva, 2ek almaecet, 2ek sutopor, pici so, bors, komeny es 2ek orolt lenmag. A tesztat 20percig allni hagyni vmi huvos helyen. Suru allagu palacsinta, kb 10centis meretekben sutottem ki. Vastagabb a klasszikus magyar palacsintahoz kepest, ezert lassabb tuzon tovabb erdemes sutni, hogy teljesen atsuljon. A vegeredmeny onmagaert beszelt :) Mivel sok cukkinit es spenotot kaptunk a bio farmrol, igy sok etel keszul most ezekkel a zoldsegekkel, zoldekkel (is), amik kozul nehanyat megosztok – amikrol kep is keszult :)

Kockazott paradicsom es avokado kerult, soval, borssal es bazsalikommal megszorva.

DSC_0022

A maradek cukkinis palacsinta tesztahoz ma egy kis spenotot es spargat is adtam es ugy sutottem ki, majd grillezett cukkinival, spargaval, spenottal es paradicsom karikakkal pakoltam meg :) Brunch reggeli lett belole :-)

courgette pancake with grilled veggies

My favourite kinda organic teas :)

DSC_0005

Nem tudom otthon mennyire ismerosek ezek a fajta teljesen termeszetes, bio teak. Itt a bio boltokban mindenutt kaphatok. A Yogi teakat nem csak az izukert es hatalmas valasztekukert de azert is imadom, mert mindegyik kis teafilterhez vmi bolcsesseget is adnak, igy maris jol kezdodhet a nap – illetve ezek is mennek a Happiness/Gratitude Jarunkba :) Ezek az Ayurvedikus teak teljesen organikus termekek. ITT a honlapjuk, ahol meg lehet oket tekinteni, es ismerkedni hany fajta van beloluk, amik mind a kulso-belso harmoniat hivatottak elosegiteni. A masik kedvenc brand, amire raszoktunk pedig a Clipper Organic teak, honlapjukon, angolosan, meg teakhoz illo suti receptet is megosztanak :)

DSC_0010

Steamed apple and spinach salad with cranberry

HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/

Felkockazunk egy almat, majd egy pici olivaolajon megparoljuk par percig, adunk hozza egy felmarek barmilyen magvat, en most tokmagot adtam hozza, es vagy egy fel marek mazsolat v  egy fel marek szaritott pirosafonyat. Kb 3 perc mulva tanyerra ontjuk, es a meg forro serpenyobe tesszuk a ket maroknyi spenotot, amihez aztan visszaontjuk az almat, magot es szaritott gyumolcsot, vegul citrom levelevel meglocsoljuk.

Spenotos, voroslencses zoldsegleves

HDRtist HDR - http://www.ohanaware.com/hdrtist/

Leveshez valok: 1 ek kokusz zsir, 1 gerezd fokhagyma, 5centis pore hagyma karikara felvagva, 2 repa, 1 karalabe, 1 krumpli, 1 marek voroslencse, 1 paradicsom kockara vagva, 1,annyi vizben megfozve, hogy ellepje, meg utolag hozzaonteni. Legvegen egy marek kicsit spenot, kicsit szet tepkedve, hozzadva.

Fuszerek: so, 1 ek mizo krem, bazsalikom, oregano es orolt komeny ill so, bors izles szerint, ha vkinek meg hianyozna.

Rizs es quinoa cerna tesztat foztem ki hozza. Nagyon finom es laktato volt!